Volledig scherm
© Guido van der Heijden

Brand in dagverblijf Almelo: 2 kinderen naar ziekenhuis

ALMELO - Twee kinderen van KDC de Iemenkorf in Almelo zijn woensdagmorgen naar het ziekenhuis gebracht, nadat brand was uitgebroken in het kinderdagverblijf. De kinderen hadden rook ingeademd. Ze zijn inmiddels weer thuis en mankeren niets. De brand was ontstaan nadat een magnetron vlam vatte. De overige kinderen zijn erg geschrokken.

Doordat snel de stekker uit de magnetron werd getrokken en het deurtje werd dicht gedaan, werd volgens Henriëtte Huizinga van de Iemenkorf - onderdeel van De Twentse Zorgcentra - voorkomen dat het vuur zich verder verspreidde.

,,Wel was er veel rookontwikkeling. Twee kinderen die rook hadden ingeademd, zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht. Maar we verwachten dat zij snel weer terug mogen komen."

Kordaat optreden bhv'ers
Huizinga is coördinator van de bhv'ers bij de Iemenkorf, een centrum voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking aan de Weerestein in de wijk Schelfhorst. Volgens haar was iedereen dankzij kordaat optreden van de bhv'ers snel buiten.

Kinderen snel uit zwembad
,,Nadat het alarm afging, hebben onze bhv'ers iedereen gewaarschuwd. Sommige personeelsleden dachten dat het om een oefening ging. Die houden we hier wel vaker. Maar zij zijn er gauw van doordrongen dat het menens was. Kinderen die met een fysiotherapeut oefeningen deden in het zwembad in het pand, zijn op een brancard met fleecedekentjes om naar buiten gereden", vertelt Huizinga.

Ongeveer zeventig mensen moesten worden ingeseind. Huizinga: ,,Twee van onze groepen zijn een dagje weg, dus waren er minder kinderen binnen dan normaal: veertig dit keer, plus ongeveer dertig personeelsleden."

Geschrokken
Hoewel de gevolgen lijken mee te vallen, zit de schrik er bij de kinderen goed in. ,,Zo'n brand heeft een grote impact, vooral op de jongste kinderen." Hun begeleiders ontfermen zich over hen.

Hoe het kon dat de magnetron in brand vloog, weet Huizinga niet.

Almelo e.o.