Volledig scherm
De Mach-mit-Mobil doet het Erasmus aan. Spelenderwijs leren de leerlingen de Duitse taal. © Emiel Muijderman

Leerlingen Erasmus Almelo organiseren Duitse les

ALMELO - Zo'n 120 derdejaars havo- en vwo-scholieren van Het Erasmus kregen donderdagmiddag een bijzonder lesuur. Met de Mach-mit-Mobil, een initiatief dat in Nederland de Duitse taal wil bevorderen op een speelse manier, probeert de school zijn leerlingen te enthousiasmeren om te kiezen voor Duits.

Aan de hand van het zogenoemd 'Station-lernen' kregen de leerlingen praktische lessen over Duitsland en de taal. Zo deden de scholieren, opgedeeld in kleine groepjes, diverse spelletjes. "Enthousiasmeren voor de Duitse taal is het primaire doel, dat doen we door ze bewust te maken van het belang'', zegt Marja Ritterfeld, docente Duits.

Vreemde taal
Waar Nederlanders vroeger werden opgevoed met Duits, vooral door de dominante positie in het kanaalaanbod van de Duitse televisie, is het tegenwoordig een vreemde taal. Het lesuur van Julian Ide en Annika Fiebig, de twee Duitsers die met de Mach-mit-Mobil jaarlijks honderd scholen in heel Nederland aandoen, sloeg echter aan. "Door het 'Station-lernen' zijn ze spelenderwijs bezig. Deze manier van lesgeven wordt op Duitse scholen overigens vaker gegeven'', aldus Ide, die in Berlijn Nederlandse letterkunde studeerde. "Er zijn drie keer zoveel Duitsers die in Nederland studeren als andersom.''

Toepassen is moeilijk
In de grensstreek wordt tegenwoordig niet standaard meer beter Duits gesproken als in andere delen van Nederland. "Al zie je wel terug dat de manier van lesgeven daar op positieve wijze in kan bijdragen'', zegt Ide. "Iedere Nederlander kent de naamvallen, maar het toepassen is moeilijk voor ze, terwijl die naamvallen in eerste instantie helemaal niet belangrijk zijn om je goed verstaanbaar te maken.''

Almelo e.o.