Quirine ter Haar, merkleider Twente van Marketing Oost
Volledig scherm
Quirine ter Haar, merkleider Twente van Marketing Oost © Christian van der Meij

Twentse gemeenten moeten vanaf 2018 meebetalen om toerist te lokken

ALMELO - Het is niet vanzelfsprekend dat provincie en gemeenten ook na 2018 blijven investeren in Gastvrij Twente, de organisatie die zich inzet voor de promotie van toerisme en recreatie in Twente.

Anders dan voorheen, toen de financiering van het toenmalige Twents Bureau voor Toerisme via de Regio Twente verliep, dienen de veertien Twentse gemeenten na 2018 allemaal apart geld op tafel te leggen voor de marketingactiviteiten voor Twente.

Gebeurt dat niet, dan legt de provincie er ook geen geld bij, was gisteren de boodschap van Quirine ter Haar op een bijeenkomst in het Theaterhotel in Almelo. Ter Haar is 'merkleider' Twente van Marketing Oost, dat de marketingactiviteiten voor deze regio uitvoert. Haar oproep aan de aanwezige ondernemers, beleidsmakers en bestuurders: "U kent de mensen in uw gemeente. Pak die handschoen op en lobby waar mogelijk."

Politiek
Ook de ondernemers in de vrijetijdssector moeten bijdragen. Maar daarmee verwacht voorzitter Jan Bakker van Gastvrij Twente geen problemen. "Alle ondernemers in hetzelfde mandje, dat gaat wel lukken. Hetzelfde bereiken met de politiek, dat is de grote uitdaging", aldus Bakker.

In de bijeenkomst van Gastvrij Twente en Marketing Oost deed Ter Haar uit de doeken wat in grote lijnen de plannen zijn tot 2018. Kern van de boodschap: de wensen van de toeristische ondernemers zijn leidend. Alle plannen gaan via Gastvrij Twente, waarin koepelorganisaties van de ondernemers vertegenwoordigd zijn, naar Marketing Oost.

Ambitie
Enkele ambities: eens goed nadenken over de slagzin Twente, Landgoed van Nederland, meer overnachtingen, zichtbaarder maken van het 'merk' Twente en meer bezoekers trekken uit Vlaanderen en Duitsland.

Almelo e.o.