Volledig scherm
© Carlo ter Ellen

Zinloos: de miljoeneninvestering voor kanaal Almelo-De Haandrik

ALMELO/ZWOLLE - De provincie heeft er de afgelopen jaren vele miljoenen euro’s ingestoken. Het kanaal is verdiept, er zijn nieuwe bruggen gekomen en er zijn nieuwe aanlegplaatsen gemaakt. Maar ondanks alle Zwolse inspanningen daalt het aantal schepen dat gebruikmaakt van Kanaal Almelo-De Haandrik, constateert de Rekenkamer Oost-Nederland in een kritisch rapport.

De rekenkamer constateert zelfs dat er, ondanks de provinciale investeringen op vele fronten, helemaal geen stijging van het goederenvervoer over water is. Het onafhankelijke instituut plaatst ook kanttekeningen bij de onderbouwing van de provincie voor de plannen om Kanaal Almelo-De Haandrik verder op te waarderen voor schepen tot 700 ton.

Niet verrast
Sunniva Fluitsma, de voorzitter van de Algemeene Schippers Vereeniging, is niet verrast door het rapport. De ASV luidt al jaren de noodklok voor de kleine schippers, zegt ze. „De regelgeving wordt steeds verder aangescherpt, de kleine schipper verdwijnt. Binnen tien jaar zijn alle kleine schippers weg.” De voorzitter vindt het vreemd dat de overheid flink heeft geïnvesteerd in het kanaal, terwijl diezelfde overheid bezig is het vooral voor de kleine schippers steeds moeilijker te maken. „De binnenvaart moet nu al vervoeren ver onder de kostprijs.”

Daling scheepvaart
In die zin is de daling van de scheepvaart op Almelo-De Haandrik volgens haar niet verwonderlijk. Daar komt volgens haar bij dat het kanaal niet verbreed is tot aan een grote zandoverslag in Coevorden. Daardoor kan dat bedrijf er nog geen gebruik van maken.
Maar het belangrijkste is volgens haar het beleid van de rijksoverheid. De strenge technische eisen waaraan schepen moeten voldoen hebben er ook al toe geleid dat veel schippers ermee stoppen. Dat moet anders, zegt ze. „De binnenvaart moet weer in de harten en hoofden van de beleidsmakers komen.”

Almelo e.o.