Foto ter illustratie
Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Vertraging door kapotte treinen neemt toe

Treinreizigers hebben dit jaar ongekend veel last van vertraging door defecte treinen. Dit jaar gingen er al 188 kapot, vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar een stijging van 61 procent.

Door een kapotte trein is de dienstregeling op een tracé al snel een uur ontregeld, waardoor reizigers ook een uur vertraging oplopen. De treinen staan met pech stil op de rails doordat volgens Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV de NS nog altijd met een tekort aan materieel kampt en daarom onderhoud te lang uitstelt. 

Quote

Soms staan foutmeldingen wel zes weken in het systeem

Een machinist

,,Als je meer kilometers maakt tot de volgende onderhoudsbeurt, gaat er meer stuk’’, zegt hij. Machinisten bevestigen dat het om achterstallig onderhoud gaat. ,,Alles móet rijden. Soms staan foutmeldingen wel zes weken in het systeem. Ja, dan val je op den duur stil’’, zegt een machinist die anoniem wil blijven.

Pechgevallen

De NS ontkent dat de vele pechgevallen het gevolg zijn van ondermaats onderhoud, maar weet niet hoe het dan wel komt. ,,We zien dat treinen vaker stilvallen en we duiken erin om de precieze oorzaak te achterhalen’’, zegt NS woordvoerder Erik Kroeze.

In het eerste kwartaal van 2016 ging er volgens de website rijdendetreinen.nl in heel Nederland 116 keer een trein kapot. Dit jaar werden er halverwege maart al 188 kapotte treinen geturfd, een forse toename van 61 procent. De site baseert de statistieken op de reisinformatie van NS, maar volgens het spoorbedrijf geeft dat een vertekend beeld. NS kan desgevraagd geen andere pechcijfers leveren.

Uitval

Spoorbeheerder Prorail turft ook meer defecte treinen op het spoor. Nog meer dan rijdendetreinen.nl. Vooral de Intercity Direct tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda – in de volksmond ook bekend als de ‘Intercity Defect’  blijft een brekebeentje. De uitval op het stuk hogesnelheidslijn tussen Breda en Rotterdam was met 9 procent al hoog, maar is met de extra treinen verder opgelopen tot 12 procent. 

Quote

Meer dan 200 gevallen waren te wijten aan defecte treinen

Jaap Eikelboom, Prorail

Dat is zes keer hoger dan de uitval op een gemiddelde spoorlijn. ,,Van de 4.388 geplande ritten van de Intercity Direct reden er dit jaar al 499 niet. Meer dan 200 gevallen waren te wijten aan defecte treinen’’, zegt Jaap Eikelboom van Prorail. Volgens hem ligt de uitval vooral aan het materieel van NS. ,,De Franse Thalys rijdt over hetzelfde spoor en daar valt maar 0,7 procent uit.’’

Mogelijk komt de toename van het aantal defecte treinen ook door de nieuwe sprinter genaamd 'flirt', die sinds december 2016 rijdt. Bij volle treinen zou de schuiftrede van de gelijkvloerse instap vast kunnen komen te zitten tegen het perron. 

Hebt u vaak vertraging met de Intercity Direct of heeft u last van storingen aan de nieuwe sprinters, vertel dan uw verhaal en laat dan uw gegevens achter op: researchteam@ad.nl