Volledig scherm
Bij de A35 wordt op de witte blokken piepschuim een nieuwe afrit naar de Westerval en de nieuwe N18 gemaakt. © Lars Smook

Weggebruikers in Enschede rijden straks over laag piepschuim

ENSCHEDE - De gemiddelde weggebruiker klinkt het vreemd in de oren, maar in de wegenbouw bestaat de toepassing al meerdere jaren. Piepschuim als onderlaag voor wegen.

Langs de rijksweg A35 wordt ter hoogte van de Westerval een soort heuvel gebouwd van platen hoogwaardig piepschuim, EPS heet het. Op die verhoging komt de nieuwe afrit van de A35.

,,De aannemer kiest dit materiaal omdat onder het toekomstige wegdek een grote gasleiding ligt. Die mag niet teveel worden belast. Ophogen met zand zou te zwaar worden’’, zegt woordvoerder Thijs Scheres van opdrachtgever Rijkswaterstaat.

Naar de Achterhoek

Op het piepschuim EPS komt asfalt. De afrit is voor verkeer dat vanaf de Duitse kant de A35 verlaat. Er was al een afrit, maar die was te smal. De nieuwe is breder omdat er behalve een strook naar rechts richting de Westerval en binnenstad Enschede ook een strook komt waarover bestuurders straks in de linkerrichting via het viaduct over de A35 de vernieuwde N18 naar de Achterhoek kunnen pakken. 

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.