Volledig scherm
© Frans Paalman

Jaar langer wachten op snellere treinverbinding Enschede - Zwolle

Reizigers tussen Enschede en Zwolle en Zwolle en Groningen moeten minimaal een jaar langer wachten op een snellere verbinding. Dat is het gevolg van uitgestelde werkzaamheden aan spoor en perron op station Zwolle. 

Oorzaak is een mislukte aanbesteding, bevestigt ProRailwoordvoerder Aldert Baas. Aannemers hebben voor de klus, met onder meer de bouw van een nieuw perron, meer tijd nodig dan de elf door ProRail gereserveerde dagen. ,,Het zijn best in gewikkelde technische werkzaamheden", zegt Baas. ,,Dat maakt het vooraf lastig bepalen hoeveel dagen er nodig zijn. Het is ook ingrijpend, want op die dagen zou station Zwolle gedeeltelijk, of soms zelfs helemaal uit de dienstregeling liggen." Daar hangt een prijskaartje aan. ,,Het is ook onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat dit soort projecten niet te duur worden."

Nieuw perron

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de nieuwe Syntus-sneltrein die vanaf medio december zou gaan rijden tussen Zwolle en Enschede. De aanleg van een nieuw perron is noodzakelijk zijn om een betere aansluiting op de verbinding naar Groningen te hebben. 

Volgens provincie-woordvoerder Petra Timmer gaat Syntus in ieder geval rijden. De provincie betaalt Syntus 260 miljoen euro om de dienst op de lijn tussen Zwolle en Enschede (en het Kamperlijntje) vijftien jaar lang te onderhouden. 

Alternatieven

De provincie gaat met Syntus en Prorail in gesprek om te bekijken wat nu de alternatieven zijn.  Syntus kan zelf niet reageren, maar verwijst voor de woordvoering naar de provincie.

Kees van Ramshorst, voorzitter van Rover afdeling West-Overijssel zijn er wel alternatieven te bedenken. ,,Wellicht dat er nog wat te schuiven is op het station en het emplacement", zegt hij. ,,Ik vind het vooral vervelend voor Syntus en voor de reizigers. Hier hebben ze ook in Groningen, Friesland en Drenthe nog een jaar last van. Er moet nóg langer worden gewacht op de beloofde tijdwinst."

ProRail heeft er vertrouwen in dat volgende zomer de werkzaamheden wel door kunnen gaan. ,,We zijn alweer begonnen met nieuwe aanbestedingen", zegt Baas. Dat het dan wel door zou moeten kunnen gaan heeft ook te maken met andere 'treinvrije periodes elders in het land'. ,,Dat moet dan beter op elkaar af te stemmen zijn."

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.