article
1.6569073
Deze column bevat nieuws: Donald Trump is geen mens. Donald Trump is een format, geprogrammeerd door marketeers en gepromoot door media.
Opinie | En de mens: hij vlucht in de illusie van de grote bek
Deze column bevat nieuws: Donald Trump is geen mens. Donald Trump is een format, geprogrammeerd door marketeers en gepromoot door media.
http://www.tubantia.nl/extra/opinie/andr%C3%A9-vis/opinie-en-de-mens-hij-vlucht-in-de-illusie-van-de-grote-bek-1.6569073
2016-10-25T05:11:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6569084.1477324269!image/image-6569084.JPG
Donald Trump,André Vis
André Vis
Home / Extra / Opinie / André Vis / Opinie | En de mens: hij vlucht in de illusie van de grote bek

Opinie | En de mens: hij vlucht in de illusie van de grote bek

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Donald Trump.
      Fotograaf
    Deze column bevat nieuws: Donald Trump is geen mens. Donald Trump is een format, geprogrammeerd door marketeers en gepromoot door media.

    In de reclame- en marketingwereld werkt men graag met archetypen. Een archetype staat model voor een grote groep burgers met nagenoeg dezelfde eigenschappen en/of heeft de kenmerken die grote groepen aanspreken. Trump is zo’n archetype. Hij is stinkend rijk, macho, heeft een grote bek, is geen intellectueel, bezit een beperkte vocabulaire waarin het woord 'ik' domineert en kent geen twijfel want twijfel is voor watjes. Dit archetype is, zeker in de Verenigde Staten, aanlokkelijk en dan met name voor de mannelijke soort.

    Media
    Trump is geen denkend wezen maar het product van marketeers, van een industrie die baat heeft bij zijn bestaan. Dat geldt met name voor de almaar machtiger wordende media; van de tv-stations tot Facebook, van YouTube tot die goeie, ouwe Washington Post. De baas van CBS zei in het voorjaar al: ‘Trump is een ramp voor een land maar een zegen voor CBS. Ga vooral zo door Donald!’

    Interessante kijk
    De Franse filosoof Bernard Stiegler heeft een interessante kijk op het fenomeen Trump en de samenleving. Stiegler, 64 jaar, werd op 26-jarige leeftijd veroordeeld voor een reeks gewapende bankovervallen. Hij studeerde filosofie in de cel. Toen hij na vijf jaar weer de vrije wereld instapte, had hij een verklaring voor zijn criminele gedrag. Hij was ten prooi gevallen aan een leegte die inherent was aan de ontwikkeling van de westerse maatschappij. Hij had het gevoel niet te bestaan.

    Voedingsbodem
    Als je louter consument bent die gestuurd wordt door de hand van de reclame, dan verlies je je eigen identiteit. Dat is volgens Stiegler de voedingsbodem van zowel de opmars van extremistische en populistische partijen, als de jihadisten in de westerse steden. Aanvankelijk hebben veel jihadisten nauwelijks iets met de islam maar ze radicaliseren razendsnel en ontwikkelen een gevoel van eigenwaarde als ze doden (Filosofie Magazine, maart 2016).

    Formats
    Volgens Stiegler zijn mensen veranderd in formats, gedreven door markt en industrie. Mensen nuttigen voedsel om te bestaan, maar je ziet al bij Homerus dat eten ook een andere functie heeft. Het is bij uitstek een gelegenheid om iets van het leven te maken. Aan tafel kun je vriendschappen aangaan en versterken, je kunt anderen helpen door te koken, je kunt voedsel delen. We kijken tv om te ontspannen, maar al lang niet meer om onze kennis te verrijken wat nochtans onze eigenwaarde vergroot.

    Radertjes
    In ons werk dragen we bij aan het bedrijfsresultaat, maar we weten niet wat we nalaten in de wereld. We zijn radertjes geworden in een groter belang en zo wordt ons primair narcisme aangetast, kwijnt onze individuele identiteit weg en doemt de leegte op die steevast een uitweg zoekt in irrationeel gedrag. Omdat we de hoop verloren hebben, stemmen we dan maar op een illusie in plaats van op een weldenkend mens.

    Consumptie- of interactiesamenleving?
    Media, opinieleiders, politici, managers: ze weten ons er steeds weer van te overtuigen dat we in een consumptiesamenleving leven. Ze zijn abuis. We leven in een interactiesamenleving waarin het ten diepste niet gaat om consumptie maar om de dialoog. Dat geeft een mens inhoud en waarde. Hij wil graag consumeren maar ook zien wat hij bijdraagt. Zolang zij die uw leven beïnvloeden niet handelen naar deze werkelijkheid is er ruimte voor geprogrammeerde archetypen als Donald Trump. Want zij weten de mens te raken waar hij het kwetsbaarst is: in zijn eigenwaarde.


    foto

    André Vis (1959)

    Oud-hoofdredacteur van De Twentsche Courant Tubantia
    Op zoek naar het maatschappelijk alternatief. Kijkt naar de wereld met een geëngageerde filosofische inslag.

    foto