article
1.6123970
Hoe kan het dat ik zo’n romantisch idee had van kleine kindjes voordat ik er zelf mee werd geconfronteerd?
Opinie I Het is allemaal de schuld van Maria
Hoe kan het dat ik zo’n romantisch idee had van kleine kindjes voordat ik er zelf mee werd geconfronteerd?
http://www.tubantia.nl/extra/opinie/gemma-boon/opinie-i-het-is-allemaal-de-schuld-van-maria-1.6123970
2016-06-21T06:00:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.5781498.1456924060!image/image-5781498.jpg
Gemma Boon
Home / Extra / Opinie / Gemma Boon / Opinie I Het is allemaal de schuld van Maria

Opinie I Het is allemaal de schuld van Maria

Foto's
1
Reacties
Reageer
    Hoe kan het dat ik zo’n romantisch idee had van kleine kindjes voordat ik er zelf mee werd geconfronteerd?

    Schattig

    Ik vind kleine kinderen eng. Zo, dat is er uit. Ik weet dat ik dat eigenlijk niet mag zeggen, want ik hoor kinderen lief en schattig te vinden. Dus voordat u met rotte tomaten begint te gooien, ik ben geen kinderhater. Sterker nog, ik vind ze er op plaatjes erg schattig uit zien. Zo schattig, dat ik er zelf ook een paar jaar geleden eentje in huis heb gehaald. Gelukkig is dat exemplaar inmiddels uitgegroeid tot een kleuter waar ik een redelijk gesprek mee kan voeren. Maar helaas, al mijn vrienden planten zich in rap tempo voort, dus voorlopig breng ik een groot deel van m’n vrije tijd door met klein grut. M’n schouders verkrampen al wanneer ik binnen de actieradius van een peuter kom. Elk moment kan zo’n lief, lachend wezentje transformeren tot een woedend monstertje.

    Romantisch

    Hoe kan het toch dat ik zo’n romantisch idee had van kleine kindjes voordat ik er dagelijks mee geconfronteerd werd? Een tijdje geleden heb ik hier op deze plek de mythe van de romantische liefde ontrafeld. Ook in dit geval - de romantische liefde voor kleine kinderen - denk ik de schuld te kunnen geven aan de schilderkunst.

    Paneeltje

    Maria is de bron van dit alles. Maria en de liefdevolle voorstellingen die men van haar en haar zoontje maakte vanaf de veertiende eeuw. Neem het prachtige paneeltje ‘Maria met kind, gezeten op een zodenbank’ uit Rijksmuseum Twenthe. Dit schilderijtje werd in de vijftiende eeuw in het atelier van Dirk Bouts geschilderd, een beroemde Nederlandse schilder uit die tijd. Maria ziet er ontspannen en gelukkig uit. Jezus zal hier ongeveer een jaar oud zijn en probeert de aandacht te trekken van het vogeltje dat boven zijn hoofdje vliegt. Het kindje houdt een touwtje in zijn linkerhandje geklemd waarvan het uiteinde aan het pootje van het vogeltje gebonden is, zodat het niet weg kan vliegen. Wat een toonbeeld van huiselijk geluk! Nou ja, niet als je een probleem hebt met het vastbinden van schattige vogeltjes voor het vermaak van je kroost natuurlijk.

    Middeleeuwen

    Misschien is het paneeltje van een schilder die de ‘Meester van de Magdalena van Mansi’ wordt genoemd een beter voorbeeld. Dit paneeltje is rond 1525 geschilderd en toont Maria in een liefdevolle omhelzing met haar kleine spruit. Hoe toegewijd is ze, en wat houdt ze van dat kleine mannetje op haar schoot! Misschien waren kinderen in de middeleeuwen gewoon veel liever dan die van nu. Of misschien was Jezus geen gemiddeld kind met onstuimige driftaanvallen. Maar waarschijnlijker is het dat deze schilderijtjes gemaakt werden om keihard in te spelen op onze menselijke emoties. Ze zijn bedoeld om gelovigen eraan te herinneren dat dit kleine lieve baby’tje, waarvan Maria zoveel houdt, op een gruwelijke manier aan zijn einde is gekomen om de zonden van alle mensen te vergeven.

    Grut

    Oei, pijnlijk. Maar het werkt wel. Door Jezus te associëren met m’n eigen spruit - op zijn beste momenten - voel ik me rot bij het idee dat Maria haar zoon op zo’n nare manier moest verliezen. Misschien moet ik maar eens een voorbeeld aan Maria nemen. Ik ga proberen wat meer te ontspannen en genieten van het kleine grut om me heen. En ja, misschien is het ook beter als ik het voorlopig maar bij één laat, net als zij.


    foto

    Gemma Boon (1982)

    Medewerker Rijksmuseum Twenthe
    Beschouwt de regio en de wereld vanuit haar eigen deskundigheid

    foto