article
1.6513769
Hoe kan een bedrijf in deze tijden het beste overleven, als een eenhoorn of als een kakkerlak?
Opinie | Mijn keus is gemaakt: serveer mij maar kakkerlaq
Hoe kan een bedrijf in deze tijden het beste overleven, als een eenhoorn of als een kakkerlak?
http://www.tubantia.nl/extra/opinie/jaap-beernink/opinie-mijn-keus-is-gemaakt-serveer-mij-maar-kakkerlaq-1.6513769
2016-10-11T05:00:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6165638.1467639777!httpImage/image-6165638.jpg
Jaap Beernink,opinie
Jaap Beernink
Home / Extra / Opinie / Jaap Beernink / Opinie | Mijn keus is gemaakt: serveer mij maar kakkerlaq

Opinie | Mijn keus is gemaakt: serveer mij maar kakkerlaq

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    Hoe kan een bedrijf in deze tijden het beste overleven, als een eenhoorn of als een kakkerlak?

    Misschien roept de titel van deze column bij u de associatie op van één van de vele hippe foodtruckfestivals die afgelopen zomer plaatsvonden. U weet wel, daar waar stoere, bebaarde mannen met zwarte plastic handschoentjes de meest vergezochte biologische creaties uit hun retro geschilderde oldtimerbus tevoorschijn toveren. Toch gaat deze column daar niet over. Het raakt een andere hype, die van de unicorn.

    De hype voorbij
    In mijn vorige columns schreef ik al over de wereld van startups, de gecreëerde hype eromheen en de toegevoegde waarde en kwalificering van dit type bedrijven. En net als bij de foodtruckfestivals komen we ook in deze wereld exotische dieren tegen. Zo heeft u wellicht kennisgemaakt met de unicorn. Deze term, letterlijk vertaald ‘eenhoorn’, wordt gebruikt voor startupbedrijven die binnen tien jaar tijd een waardering van 1 miljard dollar weten te bereiken op basis van de investeringen die zij hebben gekregen.

    Silicon Valley
    Normaal gesproken een zeldzaamheid, maar in Silicon Valley (VS) stond er in 2015 wekelijks minimaal één nieuwe eenhoorn op. In hun angst om de volgende Facebook of Uber te missen doken investeerders op elke startup met een leuk, maar vaak onbewezen idee. Ze investeerden miljoenen. Maar de tijden zijn inmiddels veranderd, het geld stroomt minder rijkelijk, investeerders zijn kritischer en de meeste eenhoorns kunnen hun torenhoge waarderingen niet waar maken.

    Nieuw tijdperk
    Volgens Caterina Fake (onder meer Flickr) is het tijdperk van de eenhoorn beëindigd en dat van de ‘kakkerlak’ aangebroken. In plaats van te streven een eenhoorn te worden, doe je er beter aan je bedrijf te organiseren als een kakkerlak. Want in tegenstelling tot de aan luxe gewende eenhoorn is de kakkerlak een echte overlever. Kakkerlakken kunnen lange tijd zonder eten of eten wat voorhanden is, ze bewegen snel en gedijen in een grote diversiteit aan omgevingen. Paul Graham (onder meer Ycombinator) uitte jaren geleden al zijn voorkeur voor dit type startup. „Het is beter om klein, lelijk en onverwoestbaar te zijn, zoals een kakkerlak, dan een mooie, maar fragiele bloem die ondersteund moet worden.”

    Kakkerlaq
    In geglobaliseerde, snel veranderende marktomgevingen werken traditionele modellen, strategieën en processen niet meer. Kakkerlakgedrag is noodzakelijk, niet alleen voor startupbedrijven. Kijk naar ING, die het lef heeft met een krachtige (en op korte termijn zeer pijnlijke) koerswijziging te anticiperen op de snel veranderende markt en zichzelf te drijven richting een digitale bank. Aanpassingsvermogen is meer dan ooit een kritische succesfactor voor bedrijven. Versneld Darwinisme laten we maar zeggen. Verander of verdwijn, luidt het devies.

    Gezonde dosis AQ
    Organisaties dienen dan ook niet alleen over voldoende IQ en EQ (emotionele intelligentie) te beschikken, maar hebben daarnaast een gezonde dosis AQ, aanpassingsvermogen, nodig. De AQ is te vinden in een viertal elementen. Een organisatie moet in staat zijn om de noodzaak tot verandering te onderkennen (zie het), dit in een gedragen doel te transformeren (beheers het), een concreet actieplan te ontwikkelen (los het op) en dit vervolgens in de praktijk te brengen (doe het). Voor een organisatie die denkt als een startup en zich succesvol aanpast lanceer ik, zelfs als er geen bebaarde hipsters werken, dan ook de geuzennaam KakkerlAQ!


    foto

    Jaap Beernink (1984)

    Ondernemer (Golden Egg Check), voorzitter van de Technologie Kring Twente en lid van de Twente Board. Schrijft op persoonlijke titel.
    Beschouwt de regio en de wereld vanuit z’n eigen deskundigheid

    foto