article
1.6418267
Regiometropool Twente: een prachtige naam die de regio glans moet geven. Maar kunnen inwoners zich er ook in herkennen?
Opinie | Regiometropool Twente: prachtnaam of prietpraat?
Regiometropool Twente: een prachtige naam die de regio glans moet geven. Maar kunnen inwoners zich er ook in herkennen?
http://www.tubantia.nl/extra/opinie/pieter-jan-klok/opinie-regiometropool-twente-prachtnaam-of-prietpraat-1.6418267
2016-09-20T13:06:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.5781388.1470234044!image/image-5781388.jpg
Pieter-Jan Klok
Home / Extra / Opinie / Pieter-Jan Klok / Opinie | Regiometropool Twente: prachtnaam of prietpraat?

Opinie | Regiometropool Twente: prachtnaam of prietpraat?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Pieter-Jan Klok is universitair docent beleidswetenschappen aan de UT.
    Regiometropool Twente: een prachtige naam die de regio glans moet geven. Maar kunnen inwoners zich er ook in herkennen?

    Wie de woorden 'metropool' en 'Twente' in één begrip combineert heeft gevoel voor humor of is een dromer.

    'Ronaldinho, Heubach komt eraan!'
    In de eerste categorie vinden we de supporters van FC Twente die in 2008 na het behalen van de voorronde Champions League lachend zongen: 'Ronaldinho, Heubach komt eraan!'.

    Voor wie het vergeten is: Ronaldinho speelde destijds bij Barcelona. Het zou zomaar kunnen dat enkele bestuursleden van toen, onder het motto 'working on a dream', tot de tweede categorie behoorden. We weten wat daar de gevolgen van zijn geweest.

    Meetellen in Nederland en Europa
    Een groep betrokken burgers lanceerde onlangs het idee voor een nieuwe visie voor de regio onder het label Regiometropool Twente. Dat label moet uitstralen dat als we het in Twente samen aanpakken, we ook echt mee kunnen tellen in Nederland en Europa.

    Wie de stukken leest op de betreffende Facebookpagina komt veel 'behartenswaardige' zaken tegen: over de noodzaak tot samenwerking tussen gemeenten onderling, tussen steden en dorpen en tussen publieke en private partijen. Een goede toekomstvisie moet mensen enthousiasmeren en inspireren. Daartoe doen de opstellers een mooie poging, hoewel de inhoudelijke agenda toch meer op de stad dan op het platteland lijkt te zijn gericht.

    Luchtkasteel
    Een goede visie en het bijbehorende label moeten echter ook geloofwaardig zijn. Zonder realisme is een visie een luchtkasteel. Op dit punt mis ik toch een goede analyse van de sterke, maar vooral ook de zwakke kanten van onze regio. Hoe past het beeld van een (regio)metropool bij het huidige Twente? Ga dat eens uitleggen aan de gemiddelde kerkganger in Tubbergen of de laaggeschoolde werkloze in een van de steden.

    Ondanks prima onderwijsvoorzieningen op hoog niveau is het gemiddelde opleidingsniveau in Enschede en Almelo bijvoorbeeld behoorlijk lager dan je zou verwachten. Ik zou nog meer statistieken en gegevens kunnen presenteren, maar uit onderzoek weten we dat mensen zich nauwelijks door dit soort 'feiten' laten beïnvloeden.

    Hipsters in Hengelo
    Een specifiek en levensecht voorbeeld zegt vaak meer dan tien statistieken. Daarom een anekdote. Onlangs aten we met een aantal collega's in de Twentse Bierbrouwerij Proeflokaal in Hengelo. Prima locatie, moderne industriële vormgeving, speciale biertjes, goed en stoer eten. Een collega die elders woont keek eens om zich heen en vroeg zich af waarom hij niet allemaal jonge mannen met hippe baardjes zag, zoals je die elders op dit soort plekken zou tegenkomen. Wij schoten in de lach: "Hipsters? In Hengelo?".

    Voor de goede orde: het is niet de bedoeling om Twente hier neer te zetten als een achtergebleven gebied of om het initiatief af te kraken. Er gebeuren mooie dingen in Twente en die moeten we versterken. Maar het beeld van een metropool wekt associaties op die wel erg ver staan van hoe de meeste inwoners hun regio in de toekomst zien. Juist als we een visie willen laten slagen moet die niet alleen aansluiten bij wat de maatschappelijke voorhoede voor zich ziet, maar ook de brede massa in beweging krijgen.

    FC Twente
    Wat dat betreft is het mooi om te zien dat de nieuwe voetbalbestuurders van FC Twente hun lesje hebben geleerd. Hun visie heet 'Gewoon doen, gewoon Doen'. Realistische doelstellingen, waarbij aanpakken belangrijker is dan praten. Voor het leren van dat lesje in realiteitszin hoefden ze trouwens niet eens buiten de grenzen van de regio te kijken: de collega's in Almelo wisten dat allang.


    foto

    Pieter-Jan Klok (1960)

    Universitair docent beleidswetenschappen aan de Universiteit Twente
    Beschouwt de regio en de wereld vanuit z’n eigen deskundigheid