Volledig scherm
Wijnhandelaar Ronny Bergsma © Carlo ter Ellen

Wijnhandelaar uit Haaksbergen strijdt tegen 'wijnkartel'

HAAKSBERGEN - Een slepend conflict tussen wijnhandelaar Ronny Bergsma (50) uit Haaksbergen en de branchevereniging voor de wijnhandel leidt tot een kort geding. Bergsma strijdt tegen wat hij 'het wijnkartel' noemt. Zijn branchegenoten beschuldigen hem van misleidende reclame.

De vakhandel in gedestilleerde dranken en wijn heeft sinds de jaren 80 een gedragscode. Via zelfregulering wil de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), waarbij ook de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren is aangesloten, kwetsbare groepen tegen alcoholmisbruik beschermen. Daarvoor is ook de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken opgesteld. Een van die regels is dat dranken niet mogen worden aangeboden met een korting van meer dan 50 procent ten opzichte van de prijs elders.

Kapitaalkrachtig

Quote

Marges van 35 tot 50 procent op een fles wijn zijn heel normaal

Ronny Bergsma

"Op die manier kan de vakhandel zijn eigen woekerprijzen in stand houden", zegt Bergsma. De Haaksbergenaar verkoopt wijn via wijnoutlet.nl. "Marges van 35 tot 50 procent op een fles wijn zijn heel normaal." Wat ook helpt, is dat Wijnoutlet.nl met onder meer Wijnbeurs.nl en Wijnvoordeel.nl sinds vorig jaar onderdeel is van e-Luscious, dat in investeerder Gilde weer een kapitaalkrachtige 'moeder' heeft.

Omzeilen

Ronny Bergsma noemt de gemaakte afspraken in strijd met de Mededingingswet, die het maken van prijsafspraken verbiedt. Hij omzeilt de regel van maximaal 50 procent regelmatig door gebruik te maken van zogeheten 'prijsstelling', waarbij het vergelijk wordt gemaakt met prijzen die 'elders' worden gehanteerd.

Wijnoutlet.nl werd onlangs berispt door de Reclamecodecommissie. Tegen het bedrijf uit Haaksbergen werden drie klachten ingediend door de branchevereniging voor de wijnhandel, die alle drie gegrond werden verklaard. Volgens de uitspraak van de Reclamecodecommissie maakte Wijnoutlet.nl in drie advertenties vergelijkingen die niet gemaakt hadden mogen worden.

Kort geding

Quote

Wijnoutlet.nl moet ophouden met misleidende reclame

Hans Burghoorn, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren

En nu ligt er dus een brief van de advocaat van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Wijnhandelaren, die Bergsma sommeert 'misleidende reclames waarin onjuiste prijsvoordelen worden geschetst' van drie wijnen te verwijderen.

Bergsma zet de hakken in het zand en laat het op een kort geding aankomen. "Ook wij zijn tegen alcoholmisbruik. De oplossing moet worden gezocht in een minimumprijs voor wijn. Alsof iemand met een alcoholprobleem online een fles wijn bestelt en rustig de bezorging afwacht."

Directeur Hans Burghoorn van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren noemt Bergsma verhaal onzin. "Nederland telt 1.200 wijnhandelaren, er is concurrentie genoeg. Het gaat ons erom dat Wijnoutlet.nl moet ophouden met misleidende reclame. Bergsma beweert dingen die niet waar zijn."

Enschede e.o.