Volledig scherm
© Reinier van Willigen

Leerlingen leren beter door 'slimme tablets'

MARKELO/ENSCHEDE - Basisschoolleerlingen hebben baat bij het gebruik van ‘slimme’ tablets. Ze leren meer en sneller dan bij reken- en taalonderwijs met louter boeken en werkschriften. Dat blijkt uit twee onafhankelijk van elkaar uitgevoerde onderzoeken van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit Nijmegen onder ruim 2.500 leerlingen. Het is ook de ervaring op basisschool Elserike in Markelo.

In het onderwijs worden steeds meer digitale middelen ingezet. Ze passen beter bij het kind dat opgroeit met tablet en mobieltje en bovendien is de veronderstelling dat leerlingen er beter door leren. Sommige scholen werken alleen nog met een iPad en een digibord, andere gebruiken de digitale middelen afwisselend met boeken en schriften.

Snappet
De beste methode is nog niet gevonden. Daarom wordt het effect van digitale leermethoden zoals het populaire Snappet onderzocht, net zoals dat gebeurt met de eveneens veel gebruikte Nederlandse methoden Muiswerk en Rekentuin. Uiteindelijk moet dat leiden tot de meest geschikte werkwijze in verschillende leeftijdsgroepen.

Elektronisch overzicht
De nu onderzochte software laat leerlingen meteen weten of het antwoord goed of fout is. Na een goed antwoord krijgt de leerling een moeilijkere vraag. Een leerling die een fout antwoord geeft, krijgt een minder moeilijke vraag. ‘De leraar krijgt zodoende een elektronisch overzicht van de prestaties en kan zijn lessen daarop aanpassen’, aldus de onderzoekers in hun rapport. ‘Elke leraar wil zijn leerlingen op hun eigen niveau lesgeven. Maar met meer dan twintig leerlingen in de klas is dat fysiek onmogelijk. We weten nu dat het met dit soort adaptieve onderwijstechnologie wel kan.’

Geen tovermiddel
De conclusies van de onderzoekers komen overeen met de ervaringen van directeur Bertjan ten Donkelaar van de openbare daltonschool Elserike. Deze school in Markelo stapte in 2013 als een van de eerste basisscholen in deze regio over op het gebruik van tablets. „Het is natuurlijk geen tovermiddel en de resultaten komen nog steeds niet vanzelf, maar het biedt ons wel de mogelijkheid om de individuele leerling beter te bedienen”, aldus Ten Donkelaar.

Hengelo e.o.