Volledig scherm
Het schip Endeavour van schipper Aldert Hoekstra. © rechtenvrij (eigen foto's Aldert Hoekstra)

Schippers op Twentekanaal gedwongen voor anker nadat sluiswachter op zich laat wachten

DELDEN - Schippers op het Twentekanaal bij Delden zijn woedend op Rijkswaterstaat omdat ze dinsdag lang moesten wachten op de sluiswachter. Pas na twee uur was er iemand opgetrommeld die kon beginnen met het schutten van de wachtende schepen. "Die tijd valt niet meer goed te maken, terwijl ik wel met levercontracten zit", aldus binnenvaartschipper Aldert Hoekstra (56) uit Lemmer.

De Fries vaart wekelijks met zijn schip Endeavour met 2.000 ton zout tussen AkzoNobel in Hengelo en de Bayer-fabrieken in Leverkusen. De vijf schepen die lagen te wachten bij Delden vertegenwoordigen samen een lading van 10.000 ton, aldus Hoekstra. "Omgerekend 400 vrachtauto's vol. De schade voor het bedrijfsleven is dan ook aanzienlijk. Moet je voorstellen dat een persoon er voor zorgt dat op de A1 400 vrachtauto's twee uur stil staan; dan is dat de opening van het NOS Journaal. Bij Rijkswaterstaat doen ze echter luchtig over zo'n stremming bij de sluis van Delden. Er is ons gezegd dat er een fout was gemaakt bij het inroosteren van sluiswachters."

Het komt volgens Hoekstra vaker voor dat sluiswachters niet komen opdagen. "Dat heb ik ook al bij andere sluizen meegemaakt." Hoekstra wijdt dat aan bezuinigingen bij Rijkswaterstaat. "Er is daar de laatste jaren veel wegbezuinigd in zowel capaciteit als nautische kennis. Maar ze doen erg hun best om gebreken onder de radar te houden. We kunnen daar als schippers wel in mee blijven gaan, maar op een gegeven moment is de maat vol."

Incident

Een woordvoerster van Rijkswaterstaat spreekt over 'een incident'. "Heel vervelend wat er is gebeurd bij Delden. Een vaste sluiswachter viel onverwacht uit. Door beperkte diensttijden op zon- en feestdagen is dat tijdens de paasdagen blijven liggen en viel het ontbreken van de sluiswachter pas dinsdagmorgen op. Toen de schippers gingen bellen, hebben we direct actie ondernomen en was er met twee uur ook iemand op de sluis."

"Voor mij is de schade veel groter dan die twee uur", reageert Hoekstra. "Door de extra tijd die ik stillag bij Delden, moest ik ook bij Eefde langer wachten op mijn schutbeurt. Doordat ik daar later kwam, glipten er allerlei schepen tussen. Donderdagmorgen moet ik volgens mijn contract in Leverkusen lossen, maar dat ga ik niet meer halen. Net als vrachtwagenchauffeurs dat moeten aan rijtijden, moet ik me aan vaartijden houden. Als ze merken dat ik te lang achter elkaar aan het varen ben, ben ik de pineut. Rijkswaterstaat is de handhaver, maar het kromme is dat ze zelf het probleem hebben veroorzaakt."

Hengelo e.o.