Volledig scherm
Inge Albers met de advertentie voor goedkope treinkaartjes. © Emiel Muijderman

Ouderen voelen zich gedupeerd door Kruidvat, verhaal van Losserse (31) gaat viral

LOSSER - De acties van winkelketens met goedkope treinkaartjes of dagjes uit zijn een crime voor ouderen. Ze zijn niet handig genoeg met de computer om de actiecodes online te verzilveren en een e-ticket te printen. Een klacht over treinkaartjes van het Kruidvat ging afgelopen weekend viraal op Facebook.

Dat bericht werd ruim 130.000 keer gedeeld en ontving 66.000 likes. 

De 70-jarige Anita Smith stond afgelopen vrijdag beduusd voor de kassa van het Kruidvat. Ze had een treinkaartje gekocht, zodat ze samen met haar man een dagje naar Utrecht kon. Deze oma kreeg alleen geen écht kaartje. Nee, ze kreeg een bon in de handen gedrukt met een code. 

,,Die moest ik op de computer activeren,'' vertelt Smith. ,,Maar ik ben niet zo handig met de computer. Ik heb wel een cursus gevolgd en kan dingen opzoeken, maar het lukt me niet om ingewikkelde handelingen uit te voeren.''

Smith wilde het kaartje direct retourneren. De filiaalhouder weigerde echter en liet haar klant bedremmeld bij de kassa achter. 

Zielig

De Brabantse Inge Albers (31), woonachtig in Losser,  zag het gebeuren. ,,Ik vond dat zó zielig. Ze liep zo weg.'' De jonge moeder greep in en riep de bedrijfsleider ter verantwoording. Dat gesprek eindigde in een verhitte discussie, die nergens toe leidde. Albers besloot het echtpaar zelf uit de brand te helpen, ze activeerde en printte het kaartje. 

Vervolgens deed ze een prangende oproep op Facebook: Kruidvat zorg voor betere service en vooral, sluit geen ouderen uit door zulke actiecodes te gebruiken. Haar bericht raakte klaarblijkelijk een gevoelige snaar. Dik 130.000 mensen deelden het. 

,,Ik heb bijna geen volgers, dus dit had ik nooit gedacht. Maar nu ik toch een podium heb, wil ik het gebruiken. Er zijn zoveel ouderen die niet goed genoeg met de computer kunnen omgaan. Daar moet toch rekening mee worden gehouden. Die hele groep wordt nu uitgesloten van dit soort acties.''

Ook Treinreiziger.nl, dat volledig buiten de actie staat, merkt dat Kruidvat een gevoelige snaar heeft geraakt. Hij kreeg in korte tijd tientallen klachten. ,,Ik kreeg mensen aan de lijn die even hun verhaal kwijt moesten en het waardeloos noemden,'' aldus Hildebrand van Kuijeren. Het is de eerste keer dat Kruidvat geen 'echte' kaartjes meer verkoopt. 

Attractieparken

Fractieleider Henk Krol van de politieke partij 50Plus merkt dat het probleem breder speelt. Hotelboekingen, goedkope tickets voor een dagje naar een attractiepark of prepaid telefoonkaarten moeten ook vaak online worden geactiveerd. En ook officiële zaken, zoals bankieren en Belastingaangifte gaan meer en meer digitaal. ,,Dat is echt niet alleen voor ouderen lastig,'' merkt Krol op. 

Het Kamerlid is niet tegen digitalisering, maar vindt wel dat er rekening moet worden gehouden met de mensen die 'buitenboord vallen'. Krol: ,,Help die mensen die hier niet mee uit de voeten kunnen. Dat is toch een kleine moeite. In elk filiaal staat een computer. Voor mijn part vragen ze twee kwartjes extra om de tickets uit te printen.'' 

Ook ouderenbond ANBO vindt dat winkelmedewerkers op zijn minst vooraf kunnen vragen of de klanten bekend zijn met de voorwaarden. ,,Bij geneesmiddelen vragen ze ook of de klant meer informatie wil. Als mensen zo'n treinkaartje kopen, kunnen ze op zijn minst aangeven dat dat digitaal is en vragen of ze weten hoe dat werkt,'' aldus woordvoerder Renée de Vries. Dan kunnen mensen nog afhaken vóórdat ze de knip hebben getrokken. 

Evalueren

Het Kruidvat betreurt het voorval en zegt meerdere klachten te hebben gekregen over de e-tickets. Of dat allemaal senioren zijn, weet het bedrijf niet. Omdat ook bij veel andere aankopen, zoals vliegtickets of hotelboekingen, een activeringscode wordt verkocht, hebben ze het 'echte' treinkaartje in de ban gedaan. ,,Maar we gaan dit zeker evalueren voordat we een nieuwe actie starten. Het filiaal had wel iets coulanter mogen zijn, want de klant had de code nog niet in haar handen,'' zegt woordvoerder Aïcha Moussaoui. 

Inge Albers is er niet gerust op. ,,Die mensen hebben al een groot deel van hun leven achter de rug. Daarvan kan je niet verwachten dat de digitale wereld vanzelfsprekend is.'' Hoe het ook afloopt, ze heeft het dagje Utrecht van haar dorpsgenoten gered. Smith is haar dankbaar. ,,Dat een vreemd iemand voor me opkwam, vind ik geweldig.''

Oldenzaal e.o.