Volledig scherm
© ANP

5 vragen over wat Google komt doen in Enschede

ENSCHEDE - Google biedt Twentse ondernemers gratis workshops aan om hun kennis over internet te vergroten. En dat doet het bedrijf niet om eraan te verdienen, zegt Pim van der Feltz, directeur Google Nederland.
 

1. Wat gaat Google doen in Enschede?
"We bieden ondernemers die dagen gratis workshops waarmee ze hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren. Iedereen kan meedoen. Wat we merken is dat er voor veel ondernemers nog een wereld te winnen valt als het gaat om online zakendoen en het gebruik van internet en sociale media. Denk aan zzp'ers en winkeliers, ze hebben meestal wel een eigen website, maar het ontbreekt die mensen vaak aan kennis en tijd om de mogelijkheden van internet optimaal te benutten."

2. Waar zit de economische groei via internet?
"Onderzoek wijst uit dat ondernemers die internet omarmen twee keer zo snel groeien als collega's die er weinig of niets mee doen. Een winkelier kan op allerlei manieren werken aan zijn naamsbekendheid. Via internet dus, via Facebook en andere sociale media, maar ook via de smartphone. Consumenten lopen met de telefoon in de hand door een winkelstraat, op zoek naar een bepaalde zaak. Daar kun je als winkelier op inspelen. Die kennis en vaardigheden proberen wij ze bij te brengen. We doen dat die twee dagen samen met Qredits (kredietverstrekker, gevestigd in Almelo, red.), die ze van informatie kan voorzien over financiering."

3. Het commerciële eigenbelang voor Google lijkt duidelijk. U werft nieuwe klanten en bindt die ondernemers aan Google en uw producten.
"Het wordt niet de grote Googleshow die we in Enschede gaan houden, we hebben geen businesscase gemaakt voor dit project waarmee we fors winst denken te maken. Natuurlijk jagen we ondernemers en anderen niet weg als ze bij Google terecht komen. We zijn niet vies van geld verdienen. Maar bedrijven betalen alleen als ze baat hebben bij Google, bij onze oplossingen, toepassingen en producten. Maar daar is het ons niet in de eerste plaats om te doen. We geloven dat we ondernemers, ook die in Twente, kunnen helpen bij hun groei als bedrijf via internettoepassingen.''

4. De Digitale Werkplaats is in dit geval Hangar11, een grote accommodatie. Verwacht u zoveel mensen?
"Het is niet de eerste keer dat we dit doen. We zijn met onze workshops ook al in Eindhoven, Nijmegen en Groningen geweest. Daar kwamen vaak tussen de 1.500 en 1.600 ondernemers op af. Met dat aantal houden we hier ook rekening. Met Hangar11 hebben we in ieder geval een geschikte ruimte, waar we iedereen goed kwijt kunnen."

5. Voor welke ondernemers is de Digitale Werkplaats met name bestemd?
"Voor alle ondernemers uit Twente en daarbuiten. Iedereen kan komen, er zijn verschillende sessies van elk een dagdeel. Daarnaast is er een online-werkplaats waar ondernemers wat aan kunnen hebben."

De Digitale Werkplaats is op 21 en 22 november, plaats: Hangar11 (luchthaven). Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich aanmelden via g.co/digitalewerkplaats.

EPA
Volledig scherm
EPA

poll

Verbouwde Aldi in Enschede legt nadruk op versproducten

Verbouwde Aldi in Enschede legt nadruk op versproducten

  • Verstandige keuze (68%)
  • Jammer, de winkel gaat zo steeds meer op de Lidl lijken (14%)
  • Ik ga liever naar een 'super' met meer A-merken (18%)
84 stemmen