Volledig scherm
© Thinkstock

Polsbandje & app; ZGT doet proef met 25 hartpatiënten

HENGELO - Een armbandje vol technologie registreert afwijkingen in de hartslag. Via een app gaan gegevens naar het ziekenhuis. Hartpatiënten zijn zo 24 uur per dag onder controle. ZGT doet een proef met 25 patiënten.

Voor mensen met hartfalen is in Twente een app met bijbehorend polsbandje ontwikkeld, waarmee op afstand hun gezondheid in de gaten wordt gehouden.

Samenwerking
Het systeem is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen elektronicabedrijf Thales, Ziekenhuisgroep Twente, Universiteit Twente en telecombedrijf Vodafone. Het komende half jaar gaan 25 hartpatiënten van ZGT de app bij wijze van proef gebruiken.

Stoornissen
Het gaat om mensen die zich na een hartaanval of vanwege hartritmestoornissen of overbelasting van de hartspier regelmatig voor controle bij cardiologen moeten melden. Dat is met het nieuwe systeem alleen nodig als er een afwijking wordt geregistreerd.

iPhone
De proefpersonen krijgen een polsbandje met sensors en een app op een iPhone mee naar huis. De sensors doen automatisch metingen en de patiënten moeten via de app ook zelf gegevens invoeren. Ze staan hiervoor rechtstreeks in verbinding met speciaal getrainde verpleegkundigen op de afdeling Cardion van ZGT.

De ervaringen met het in Twente ontwikkelde systeem worden door ziekenhuizen elders in het land nauwlettend gevolgd, aldus Samin El Awadi van het innovatieteam van Thales maandag bij de introductie. Er worden al vele gezondheidsapps voor smartphones aangeboden, maar de zogenaamde iMediSense uit Twente onderscheidt zich volgens betrokkenen op verschillende gebieden.

Slim
„De informatie is honderd procent beveiligd en alleen toegankelijk voor patient en arts”, verzekert El Awadi. „Verder combineert dit systeem slimme technologieën voor het meten van bijvoorbeeld de hartslag, bloeddruk, slaapcyclus, gewicht en beweging.”

poll

Ondernemer in Geesteren zegt noaberschap met buren op

Ondernemer in Geesteren zegt noaberschap met buren op

  • Logische stap na een conflict met de buurt (45%)
  • Dit gaat wel heel ver (19%)
  • Bel De Rijdende Rechter, dan is het zo opgelost (36%)
225 stemmen