Volledig scherm
Combi Terminal Twente in de Rotterdamse haven © Combi Terminal Twente

Spoorlijnen tot aan 't water in haven Rotterdam dankzij bedrijf uit Twente

HENGELO/ROTTERDAM - Vervoersbedrijf Combi Terminal Twente (CTT) uit Hengelo 'verovert' een steeds groter deel van de Rotterdamse haven. Met haar visie om goederen minder op de weg en meer per trein en over het water te vervoeren, vernieuwt ze de haven op drie punten.

1. Van trein op boot: een unicum voor Rotterdam

Vrachtwagens zijn duur en worden steeds duurder. Drukte op de wegen leidt tot langere werktijden en de Oost-Europese chauffeurs krijgen een steeds beter uurloon. Door vrachtwagens minder in te zetten, worden kosten bespaard. CTT heeft daarom vier extra spoorlijnen aangelegd in de haven van Rotterdam. Die lopen tot aan het water, een unicum voor de haven. Zo kunnen de containers op de trein direct overgeladen worden op de boten, zonder tussenkomst van vrachtwagens. 

2. Opslag gevaarlijke stoffen

Gevaarlijke stoffen werden voorheen verscheept naar de haven van Antwerpen of naar Moerdijk. Dat is nu niet meer nodig. Door een flinke investering in speciaal blusapparatuur en veiligheidssystemen beschikt de haven nu over 1 hectare waar gevaarlijke en giftige stoffen langdurig opgeslagen kan worden. 

3. Overcapaciteit Twentse boten benut

De goederenboten uit de Hengelose haven kunnen vier containers dragen, maar dan kunnen ze niet onder de bruggen richting Rotterdam door. Met twee containers varen ze richting Rotterdam. In dit nadeel zag CTT een voordeel. Bij aankomst in Rotterdam kunnen de schepen, naast hun eigen cargo, twee containers vervoeren van de Waalhaven naar de Maasvlakte. Dat scheelt weer het vervoer met twee trucks.

poll

Twentse gemeenten willen in 2050 energieneutraal zijn

Twentse gemeenten willen in 2050 energieneutraal zijn

  • Chapeau! Laten wij hier het goede voorbeeld geven (21%)
  • 2050 pas? Dat moet sneller kunnen (44%)
  • Volgens de president van Amerika is er toch geen klimaatprobleem? (34%)
302 stemmen