Volledig scherm
© Frans Nikkels

UT-onderzoeker: ‘E-rolstoel moet lichter’

ENSCHEDE – UT-promovenda Marieke Kloosterman heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de WheelDrive, een rolstoelwiel met elektrische ondersteuning.

Het rijden met krachtondersteuning werd door de testpersonen als lichter ervaren dan gewoon rolstoel rijden. Daarentegen bleek het energieverbruik niet lager te zijn. Met andere woorden: de rolstoelers verrichten in beide situaties evenveel inspanning. Om de rolstoelgebruiker zich minder te laten inspannen heeft de WheelDrive nu extra vermogen gekregen.

Gewicht
Maar onderzoek toonde ook een ander nadeel van de E-rolstoel aan: het gewicht. De E-rolstoel weegt door de hulpaandrijving 10 kilo per wiel meer dan een gewone rolstoel. ,,De constructie zou daarom lichter moeten worden om voor een grotere doelgroep aantrekkelijk te zijn,” concludeert Kloosterman.

Marieke Kloosterman promoveert donderdag aan de Universiteit Twente op haar onderzoek bij Roessingh Research and Development (RRD).

poll

Twentse gemeenten willen in 2050 energieneutraal zijn

Twentse gemeenten willen in 2050 energieneutraal zijn

  • Chapeau! Laten wij hier het goede voorbeeld geven (19%)
  • 2050 pas? Dat moet sneller kunnen (58%)
  • Volgens de president van Amerika is er toch geen klimaatprobleem? (23%)
48 stemmen