article
1.6487567
ENSCHEDE - Het aantal treinwagons met gevaarlijke stoffen door Twente wordt op jaarbasis met 1.450 verminderd. Daarmee moet het aantal wagons weer binnen de veiligheidsnormen komen. Onlangs is het vervoer met ‘gastreinen’ vanuit Nederland naar Tsjechië door Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal al gestaakt.
Aantal giftreinen op Twents spoor daalt fors
ENSCHEDE - Het aantal treinwagons met gevaarlijke stoffen door Twente wordt op jaarbasis met 1.450 verminderd. Daarmee moet het aantal wagons weer binnen de veiligheidsnormen komen. Onlangs is het vervoer met ‘gastreinen’ vanuit Nederland naar Tsjechië door Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal al gestaakt.
http://www.tubantia.nl/regio/aantal-giftreinen-op-twents-spoor-daalt-fors-1.6487567
2016-10-04T04:30:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6487570.1475528140!image/image-6487570.jpg
giftreinen
Regio
Home / Regio / Aantal giftreinen op Twents spoor daalt fors

Aantal giftreinen op Twents spoor daalt fors

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Het aantal treinwagons met gevaarlijke stoffen door Twente wordt op jaarbasis met 1.450 verminderd. Daarmee moet het aantal wagons weer binnen de veiligheidsnormen komen. Onlangs is het vervoer met ‘gastreinen’ vanuit Nederland naar Tsjechië door Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal al gestaakt.

    Verder wordt met extra maatregelen de veiligheid op het spoor vergroot en de hinder voor omwonenden beperkt. Daarvoor worden raildempers geplaatst die geluidsoverlast verminderen en worden extra beveiligingssystemen en verbeteringen aan overwegen en tunnels onder het spoor versneld uitgevoerd. Hiervoor komt voor Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel 110 miljoen beschikbaar. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) gisteren aangekondigd.

    Risicoplafond
    Ze reageert daarmee op een eerdere, gigantische stijging van het aantal wagons met brandbare gassen over onder andere het Twentse spoor. Op het traject door Twentse steden steeg het aantal ketelwagens met gevaarlijke stoffen van 165 in 2014 naar ruim 3.000 in 2015. Een toename van 1.700 procent. Meer dan het tienvoudige dat volgens een eerder vastgesteld ‘risicoplafond’ is toegestaan. Op routes door Noord-Brabant, Limburg en Gelderland is sprake van vergelijkbare overschrijdingen.

    Binnen wettelijke norm
    „Met extra maatregelen moet het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen weer binnen de strenge wettelijke normen komen die we hier in Nederland hebben”, aldus Dijksma in een overleg met onder andere bestuurders van gemeenten en verladers. Daarbij was namens de Twentse gemeenten de Hengelose wethouder Jan Bron aanwezig. Hij toont zich ‘zeer tevreden’ over de aanpak van de staatssecretaris. „Het vervoer over spoor is veilig, maar er zijn niet voor niets afspraken vastgelegd over aantallen. Er is altijd sprake van een zeker risico.”

    Andere routering
    Er gaat volgens Dijksma per direct een andere routering in voor gevaarlijke stoffen over het spoor. Ondanks beperkingen door de aanleg van het zogeheten Derde Spoor in Duitsland, tussen Emmerich en Oberhausen, moeten weer meer ‘gastreinen’ over de Betuwelijn, die ook speciaal voor het goederenvervoer is aangelegd. Verder is het de bedoeling dat er meer vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en vooral over het water plaatsheeft. Dijksma wil met een routeringsbesluit goederenvervoerders dwingen een andere route te kiezen voor vervoer van gevaarlijke stoffen als de normen op een bepaald traject alsnog worden overschreden.

    Hoeveel geld er beschikbaar komt voor Twente voor verbeteringen aan het spoor en voor welke maatregelen, dat is volgens Bron nog een onderwerp van overleg.