article
1.6239535
NEEDE - De kapotte lift in De Waaier in Neede werd dinsdag eindelijk gerepareerd. Bewoner heeft stevige kritiek op eigenaar Pro Wonen.
Herstel lift in Needse De Waaier duurt volgens bewoner veel te lang
NEEDE - De kapotte lift in De Waaier in Neede werd dinsdag eindelijk gerepareerd. Bewoner heeft stevige kritiek op eigenaar Pro Wonen.
http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/herstel-lift-in-needse-de-waaier-duurt-volgens-bewoner-veel-te-lang-1.6239535
2016-08-03T11:33:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6239543.1470223777!image/image-6239543.JPG
lift,hersteld,Neede,seniorencomplex,De Waaier,na een week
Achterhoek
Home / Regio / Achterhoek / Herstel lift in Needse De Waaier duurt volgens bewoner veel te lang

Herstel lift in Needse De Waaier duurt volgens bewoner veel te lang

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De elektrische stoel waarmee bewoners over de trappen van De Waaier worden vervoerd.
      Fotograaf
    NEEDE - De kapotte lift in De Waaier in Neede werd dinsdag eindelijk gerepareerd. Bewoner heeft stevige kritiek op eigenaar Pro Wonen.
     
    Ik kan er echt niet tegen dat je zo lang aan het lijntje wordt gehouden

    De toegangsdeuren van De Waaier aan de Zwaluwstraat in het centrum van Neede staan dinsdag rond het middaguur voor de variatie eens wagenwijd open, aan zowel de voor- als de achterkant. Maar iedere passant moet eerst wel een barrière nemen. Die wordt gevormd door twee mannen die de oudere bewoners desgewenst per stoel naar boven of beneden vervoeren, en een liftmonteur die vandaag probeert het enige hijstoestel in het gebouw weer in beweging te krijgen. Na liefst zeven dagen oponthoud.

    De reparateur van onderhoudsbedrijf Otis - „noem me maar Piet...” - is juist bezig met een striptang de mantel van een elektriciteitsdraad te verwijderen. Die komt in de aandrijvingskast van de nieuwe cabinedeur. „Of de mensen vanavond eindelijk weer de lift kunnen gebruiken”, herhaalt hij de vraag. „Daar geef ik nooit een positief antwoord op, want je weet nooit wat je bij zo’n klus tegenkomt. Helemaal niet als je de lift - zoals hier - niet zelf geïnspecteerd hebt nadat ie kapot is gegaan. Maar goed, ik verwacht natuurlijk wel dat de lift het straks weer doet.”

    Jehova's Getuigen

    Een van de senioren die in het complex woont, komt controleren of er iets in zijn brievenbus bij de entree ligt. „Nee zeg”, moppert hij nadat de oogst van deze dag is bekeken. „De Jehova’s getuigen willen mij al weer bij hun clubje hebben. Daar begin ik niet aan.” Hij wijst naar de blocnote: „Jullie zijn van de krant?” De man schudt zijn hoofd. „Wat een hoop gedoe om niks. Vanmorgen was hier ook al een ploeg van de regionale televisie. Er is alleen maar een lift stuk, hoor. Het lijkt mij dat er veel belangrijker nieuws elders in de wereld valt te halen.” Zijn hoofd blijft schudden, uit onbegrip.

    Bryan en Fred zijn normaal gesproken asbestsaneerders bij het Arnhemse bedrijf Bosvelt & Zonen. Nu slepen ze al zeven dagen lang met een speciale stoel de ouderen uit De Waaier over de trappen naar hun woning op een van de vier bovenste verdiepingen. Hoewel slepen, dat valt nogal mee. „Het is een elektrische stoel die door onze baas is aangeschaft en die wij af en toe mogen bedienen”, legt Bryan uit. Elektrische stoel? Je krijgt er rare gedachten bij... Bryan lacht: „Deze heeft een hydraulisch systeem met wieltjes, zodat ie per tree de trap kan opklimmen. Zonder dat wij daarbij veel kracht hoeven te zetten.”

    Lange zit

    De afgelopen dagen waren ze telkens van half negen tot vier uur aanwezig. „Wel een lange zit, vergeleken bij ons normale werk”, erkent Fred. „De ene keer kom je vier keer op een dag in actie, de andere vijftien of nog veel meer.” Bryan vult aan: „’s Avonds zijn we op afspraak ook in te schakelen. Bij een noodgeval ’s nachts eveneens, dan ben ik hier binnen een half uur. De mensen reageren heel tevreden op onze aanwezigheid. We kregen al koffie, ijsjes en broodjes. Dat zegt toch veel.”

    In zijn appartement op de vierde verdieping zit de 78-jarige Hennie Mol aan een reeks snoeren, onder meer om zijn beademing goed te regelen. „Prima wat die twee jongens doen hoor”, zegt hij. „Maar op die stoel voel ik me niet altijd even lekker. Het mag wel wat rustiger, zeker als je mijn gezondheidssituatie meeweegt.”

    Het was een week geleden dat hij met zijn elektrische scooter vast kwam te zitten in de defecte lift. „Ik belde het storingsnummer en zei: Ik ben hart- en longpatiënt, maar je hoeft je niet te haasten. Ik heb net een nieuwe zuurstoffles, waarmee ik nog twee uur vooruit kan. Gelukkig arriveerde er binnen een half uur een brandweerman die me snel naar boven bracht.”

    Eerlijk behandeld

    Daar is hij vol lof over, maar niet over de eigenaar van het seniorencomplex, de Borculose wooncorporatie ProWonen. Mol: „Die liet dagen achtereen niets van zich horen, hoewel we wel gebeld hadden. Maandag ontvingen we een minuscuul briefje van ProWonen waarin in een paar woorden werd gemeld dat de lift vermoedelijk woensdag gerepareerd zou worden. Daar kan ik echt niet tegen, dat je zo aan het lijntje wordt gehouden. Ik wil gewoon eerlijk behandeld worden. Daar is toch niets moeilijks aan... Het duurt beslist allemaal veel te lang. Een lift, ook nog de enige, die een week uit de roulatie is... En het is niet de eerste keer.”

    Sinds afgelopen vrijdag is de Needenaar niet meer zijn huis uit geweest. „Dat is in mijn toestand veel te lastig. Ik moet het noodgedwongen wel rustig aan doen, want ik kan geen kant meer op. Terwijl er natuurlijk boodschappen gehaald dienen te worden. Het kost veel tijd en energie om dat nu te regelen. Dat geldt overigens voor de meeste bewoners van De Waaier. De jongste hier is 67 jaar. Het merendeel is de zeventig al gepasseerd, of is nog ouder. Je begrijpt dat deze mensen voor een flink deel niet meer zo mobiel zijn.”