article
1.6582591
EIBERGEN - Als de nieuwe N18 klaar is, moet gebruik van de oude Twenteroute worden ontmoedigd. Maar de weg blijft als 'reserveweg' voorhanden.
'Reserve-N18' blijft nodig in Eibergen
EIBERGEN - Als de nieuwe N18 klaar is, moet gebruik van de oude Twenteroute worden ontmoedigd. Maar de weg blijft als 'reserveweg' voorhanden.
http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/reserve-n18-blijft-nodig-in-eibergen-1.6582591
2016-10-27T21:06:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6582595.1477602554!image/image-6582595.JPG
Eibergen,Verkeer en vervoer,Sociaal en maatschappij,Politiek en bestuur,N18,Twenteroute,hermes
Achterhoek
Home / Regio / Achterhoek / 'Reserve-N18' blijft nodig in Eibergen

'Reserve-N18' blijft nodig in Eibergen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Burg. WIlhelmweg/Groenloseweg in Eibergen
      Titel
      Burg. WIlhelmweg/Groenloseweg in Eibergen
      Fotograaf
    EIBERGEN - Als de nieuwe N18 klaar is, moet gebruik van de oude Twenteroute worden ontmoedigd. Maar de weg blijft als 'reserveweg' voorhanden.

    De bereikbaarheid voor doorgaand verkeer moet worden verminderd op de oude N18, zodra de nieuwe klaar is. Bij het afwaarderen van de oude weg hoort buiten de bebouwde kom dat de weg van een 80-kilometerweg terug gaat naar een 60-kilometerweg. In de bebouwde kom van Eibergen, waar het verkeer nu dwars doorheen dentert, moet de 'oversteekbaarheid' worden verbeterd. Als per etmaal in plaats van bijna 17.000 voertuigen er nog maar een kleine 8.000 doorheen rijden, is dat bijna autmatisch zo. Maar een beetje meer 'stimuleren' van doorgaand verkeer om de autoweg te kiezen, hoort erbij.

    Fietspaden
    Dat vinden verkeerskundigen in dienst van de gemeente Berkelland. Maar ook Rijkswaterstaat staat erop, dat geen twee N18's naast elkaar in bedrijf blijven. Wat wél zo wordt gelaten, zijn de fietspaden aan beide kanten. Want die liggen er nu en kosten weinig onderhoud. En ze zijn voor fietsers veel veiliger dan aan het randje van de rijbaan automobilisten manen hun tempo te matigen.

    Middenstrook
    Waar nu overdag een 'groene golf' verkeer vlot door de dorpskern loodst, moeten passanten in de toekomst vaker in de remmen. Ook zou de weg kunnen worden versmald met overal een middenstrook tussen de banen. Zoals bijvoorbeeld bij Empe met de N345 is gebeurd.

    Rotondes
    Maar elk van de vier kruisingen met verkeerslichten tussen Haaksbergseweg, Burg. Wilhelmweg en Groenloseweg veranderen in een minirotonde, dat is nog geen uitgemaakte zaak. Ruimte ontbreekt en of het slopen van huizen pakt te duur uit. Bovendien blijven de verkeerslichten waarschijnlijk in beeld voor een bijzondere rol van de weg. De oude N18 door Eibergen blijft namelijk in beeld als 'reserve-N18' voor als de autoweg bijvoorbeeld door een ongeval dicht moet.

    In de Twentsche Courant Tubantia, editie Achterhoek van vrijdag 28 oktober aandacht voor gevreesde nieuwe sluiproutes hellingen van viaducten en 'verhuizingen' doordat inritten moeten worden verlegd naar wegen die soms een andere naam krijgen.