article
1.6377169
ALMELO - Voorlopig te modern voor een Europese typegoedkeuring. Dat is het trieste lot van de Multitooltrac, het zeer innovatieve landbouwvoertuig van Machinefabriek Boessenkool uit Almelo. Deze 3,5 ton kostende tractor van de toekomst heeft alleen nog maar in Nederland een typegoedkeuring gekregen.
Almelose tractor nog te modern voor Europa
ALMELO - Voorlopig te modern voor een Europese typegoedkeuring. Dat is het trieste lot van de Multitooltrac, het zeer innovatieve landbouwvoertuig van Machinefabriek Boessenkool uit Almelo. Deze 3,5 ton kostende tractor van de toekomst heeft alleen nog maar in Nederland een typegoedkeuring gekregen.
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/almelose-tractor-nog-te-modern-voor-europa-1.6377169
2016-09-12T03:58:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6377199.1473622517!image/image-6377199.jpg
Almelo,Tractor
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / Almelose tractor nog te modern voor Europa

Almelose tractor nog te modern voor Europa

Videos
1
Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ALMELO - Voorlopig te modern voor een Europese typegoedkeuring. Dat is het trieste lot van de Multitooltrac, het zeer innovatieve landbouwvoertuig van Machinefabriek Boessenkool uit Almelo. Deze 3,5 ton kostende tractor van de toekomst heeft alleen nog maar in Nederland een typegoedkeuring gekregen.

    “De vreemde situatie is nu dat een boer met een Nederlands kenteken gewoon met dit voertuig het land én de weg op mag, ook in Duitsland”, zegt directeur Eelco Osse van Machinefabriek Boessenkool, “maar een Duitse boer kan er geen kopen en gebruiken voordat het voertuig daar is goedgekeurd. En dat zou ik dan in elke deelstaat apart moeten gaan regelen, terwijl we juist in Duitsland heel goede afzetmogelijkheden zien.”

    De Multitooltrac is een alternatief voor de traditionele tractor. Het vier meter hoge voertuig is zo gebouwd, dat er allerlei soorten werktuigen aan kunnen worden gehangen, zowel vóór, achter als onder de machine. Boessenkool verwacht er maximaal honderd stuks per jaar van te kunnen verkopen. Maar dat worst onwaarschijnlijk als het bedrijf land voor land uitgebreide trajecten voor een typegoedkeuring moet doorlopen.

    Het probleem in de goedkeuring zit hem in de elektrische remmen. “Die werken volgens alle test- en keuringsinstituten uitstekend, maar er bestaan geen Europese keuringsnormen voor. Voordat Brussel zich over zo’n nieuwe norm gast buigen, zijn we jaren verder. We zijn gewoon te klein om daar fors voor te lobbyen”, zegt Osse, “jammer, want op die manier wordt de innovatiekracht van kleinere bedrijven binnen Europa geremd.”

    Boessenkool zet zich schrap voor zijn volgende marktintroductie: de vliegende tractor, oftewel de landbouwdrone. Het prototype is inmiddels klaar. “De typegoedkeuring zal niet makkelijk worden. Alle drones vanaf vier kilogram moeten al aan strenge eisen voldoen. De onze is 600 kilo.”