article
1.6558826
ALMELO - Een jaar lang schilderde de Amelose kunstenares Ineke Hofsté de gebombardeerde steden van Syrië. „Als het lawaai van de bommen eenmaal is verdwenen, resteert slechts de totale stilte.”
Amelose kunstenares schilderde de gebombardeerde steden van Syrië
ALMELO - Een jaar lang schilderde de Amelose kunstenares Ineke Hofsté de gebombardeerde steden van Syrië. „Als het lawaai van de bommen eenmaal is verdwenen, resteert slechts de totale stilte.”
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/amelose-kunstenares-schilderde-de-gebombardeerde-steden-van-syri%C3%AB-1.6558826
2016-10-22T05:00:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6558827.1477083962!image/image-6558827.jpg
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / Amelose kunstenares schilderde de gebombardeerde steden van Syrië

Amelose kunstenares schilderde de gebombardeerde steden van Syrië

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ALMELO - Een jaar lang schilderde de Amelose kunstenares Ineke Hofsté de gebombardeerde steden van Syrië. „Als het lawaai van de bommen eenmaal is verdwenen, resteert slechts de totale stilte.”

    Als ze de beelden zag op het nieuws, zette ze haar televisie stil. Urenlang kon Ineke Hofsté dan kijken naar wat ze voor haar ogen zag: eindeloze rijen kapotgeschoten flats en haveloze huizen in Aleppo en Holms. „De mens is geroepen om te bouwen, niet om te vernietigen. Dat het toch gebeurt, iedere keer opnieuw, is een van de grootste raadsels van het bestaan.”

    Teloorgang
    Geraakt door het nieuws en de niet aflatende stroom van beelden uit Syrië legde de Almelose kunstenares de teloorgang van het land vast. In schilderijen, aquarellen maar ook in de installatie van een strand en aangespoelde boten die ze in een gedeelte van haar atelier heeft ingericht. Kunstwerken die tijdens het Landelijke Atelierweekend 5 en 6 november ook in Almelo zijn te zien.

    Kentering
    Voor Hofsté betekende de Syrië-schilderijen een kentering in haar oeuvre. Dat was sinds haar studie aan de AKI vooral gericht op het schilderen van architectuur en het ontstaan van gebouwen in haar directe omgeving. Wonderlijk genoeg ontdekte ze in de gebombardeerde steden van Syrië een zelfde soort schoonheid. „Hoe triest en aangrijpend het ook is, in al die ruïnes zie je dezelfde patronen terugkeren. Horizontale en verticale lijnen. Een eindeloos spel van vlakken en lijnen. Iemand zei me laatst: Je toont in je schilderijen de schoonheid van de vernietiging."

    Stilte
    Hofsté vervolgt haar verhaal: "Een goede vriendin van me, lid van het comité Twente voor Syrië, verwoordde het eigenlijk nog beter. Wat haar trof, was de stilte. Vernietiging heeft eigenlijk geen geluid. Als het lawaai van de bommen eenmaal is verdwenen, resteert slechts de totale stilte.”

    Triest
    Net als in haar andere series, zoals de renovatie van het oude fabriek van Ten Cate op het Indië-terrein in haar woonplaats, beperkt Hofsté zich niet tot een simpele weergave van de werkelijkheid. „Het begin is vaak heel letterlijk, maar in de loop van het proces kom je daar meer los van. Je laat dingen weg, je emoties gaan met je op de loop. Met Syrië was dat heel sterk. Wat daar gebeurt, is zo verschrikkelijk triest. Soms denk ik wel eens: schilderen is mijn manier om het verdriet van al die mensen te verwerken.”