article
1.6239753
ALMELO - Bruggen zijn aangepast, er is flink gebaggerd en nu is het officieel: ook grotere schepen mogen over Kanaal Almelo-De Haandrik varen.
Grotere schepen over Kanaal Almelo-De Haandrik
ALMELO - Bruggen zijn aangepast, er is flink gebaggerd en nu is het officieel: ook grotere schepen mogen over Kanaal Almelo-De Haandrik varen.
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/grotere-schepen-over-kanaal-almelo-de-haandrik-1.6239753
2016-08-03T12:41:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6239770.1470228010!image/image-6239770.jpg
Almelo,Daarlerveen
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / Grotere schepen over Kanaal Almelo-De Haandrik

Grotere schepen over Kanaal Almelo-De Haandrik

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het Kanaal Almelo - De Haandrik ter hoogte van Vriezenveen.
      Fotograaf
    ALMELO - Bruggen zijn aangepast, er is flink gebaggerd en nu is het officieel: ook grotere schepen mogen over Kanaal Almelo-De Haandrik varen.

    Het kanaal is al ruim twee jaar toegankelijk voor grotere binnenvaartschepen dan voorheen. Maar nu is het ook formeel vastgelegd. De provincie Overijssel heeft het verkeersbesluit aangepast en de maximum diepgang en afmetingen van vaartuigen bepaald op 55 meter lang, 6,60 meter breed en een diepgang van 2,5 meter. Deze omvang is gerelateerd aan de afmetingen van de sluizen in het kanaal. Het 33 kilometer lange kanaal tussen Coevoerden en Almelo is hiermee geschikt geworden voor schepen met een laadvermogen tot 700 ton.

    Opwaardering
    De opwaardering van het kanaal omvatte het vervangen van vijf bruggen (Beerzerveld, Kloosterdijk, Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg), het aanleggen van twaalf wachtplaatsen en het baggeren van het kanaal. Volgens de provincie is er de afgelopen periode tussen de 200.000 en 250.000 ton herbruikbaar zand opgebaggerd uit het kanaal. Vijf van de zestien beweegbare bruggen in het kanaal zijn vernieuwd, omdat de doorvaartbreedte van het kanaal vergroot werd. De oude bruggen waren te smal.

    Minder van belang
    Kanaal Almelo-De Haandrik is voor Almelo en omgeving overigens van aanzienlijk minder belang dan het Twentekanaal. De tonnages van schepen die over de kanalen mogen varen spreken wat dat betreft boekdelen. Waar De Haandrik nu geschikt is gemaakt voor schepen tot 700 ton, wordt het Twentekanaal straks geschikt voor schepen tot 3.000 ton.