article
1.6130769
ALMELO - Het kernwinkelgebied van Almelo is volgens stedenbouwers in spe van hogeschool Saxion uit Deventer veel te groot. „De Kalverstraat in Amsterdam is 680 meter lang, de Grotestaat in Almelo 940..."
'Kernwinkelgebied van Almelo is veel te groot'
ALMELO - Het kernwinkelgebied van Almelo is volgens stedenbouwers in spe van hogeschool Saxion uit Deventer veel te groot. „De Kalverstraat in Amsterdam is 680 meter lang, de Grotestaat in Almelo 940..."
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/kernwinkelgebied-van-almelo-is-veel-te-groot-1.6130769
2016-06-22T18:48:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6130777.1466621205!httpImage/image-6130777.jpg
Almelo,Grotestraat,leegstand
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / 'Kernwinkelgebied van Almelo is veel te groot'

'Kernwinkelgebied van Almelo is veel te groot'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Mike, Cas, Denise en Sjors
      Titel
      Mike, Cas, Denise en Sjors
      Fotograaf

    ALMELO - Het kernwinkelgebied van Almelo is volgens stedenbouwers in spe van hogeschool Saxion uit Deventer veel te groot. „De Kalverstraat in Amsterdam is 680 meter lang, de Grotestaat in Almelo 940..."

     

    Denise Fonteijn, Cas Verkade, Sjors Christiaens en Mike Wissing hebben in het kader van hun studie stedenbouwkundig ontwerpen getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe de binnenstad van Almelo aantrekkelijker en vitaler kan worden en hoe de leegstand aangepakt kan worden.

    De studenten richtten zich vooral op een succesvolle transformatie van de Grotestraat Noord, waar veel panden leegstaan. En dat is niet zo gek, want het Almelose kernwinkelgebied is veel te groot, vertelt Wissing. „Het eerste wat je hier opvalt is de lengte van de Grotestraat, 940 meter. Veel te lang.” Hij maakt een vergelijking met belangrijke winkelstraten in Amsterdam en Rotterdam. „De Kalverstraat is 680 meter lang, de Lijnbaan 580 meter.”

    Een compacter kernwinkelgebied is dus het devies voor Almelo, waarbij het volgens de studenten zaak is in de aanloopstraten winkelen, wonen en werken te combineren en dat ook in de ruimtelijke aankleding zichtbaar te maken. Waarbij het ‘harde’ karakter met behulp van onder meer groen en gevelaanpassingen veranderd moet worden in een straatbeeld dat gemoedelijkheid uitstraalt. De Doelenstraat is daar een mooi voorbeeld van, vinden ze.