article
1.6553551
ALMELO - Het ziet er ernstig uit. Pal achter parkeergarage JavaPark, aan de rand van het rangeerterrein naast het station, ligt een enorme berg zand. De berg is afgedekt met plastic en afgeschermd met hoge hekken. Veiligheidsmaatregelen die doen vermoeden dat de grond zwaar verontreinigd is.
ProRail onderzoekt verdachte grond bij station Almelo
ALMELO - Het ziet er ernstig uit. Pal achter parkeergarage JavaPark, aan de rand van het rangeerterrein naast het station, ligt een enorme berg zand. De berg is afgedekt met plastic en afgeschermd met hoge hekken. Veiligheidsmaatregelen die doen vermoeden dat de grond zwaar verontreinigd is.
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/prorail-onderzoekt-verdachte-grond-bij-station-almelo-1.6553551
2016-10-20T13:24:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6553566.1476969865!httpImage/image-6553566.jpg
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / ProRail onderzoekt verdachte grond bij station Almelo

ProRail onderzoekt verdachte grond bij station Almelo

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De verdachte berg grond
      Fotograaf

    ALMELO - Het ziet er ernstig uit. Pal achter parkeergarage JavaPark, aan de rand van het rangeerterrein naast het station, ligt een enorme berg zand. De berg is afgedekt met plastic en afgeschermd met hoge hekken. Veiligheidsmaatregelen die doen vermoeden dat de grond zwaar verontreinigd is.

     

    Die kans is inderdaad groot, blijkt uit een toelichting van ProRail-woordvoerder Aldert Baas. „Het is verdachte grond, waarschijnlijk verontreinigd. Er zijn monsters genomen om te onderzoeken om welke stoffen het gaat. Het onderzoek loopt nog”, laat ProRail weten.

    Vervuilde spoorgrond 
    Het gaat om ondergrond van een verhoogd perron voor laden en lossen van goederentreinen. Recent is het afgebroken. Baas: „Dat perron is tientallen jaren gebruikt. Dus er kan vanalles gebeurd zijn. Spoorgrond, zeker van rangeerterreinen is vaker vervuild. Bijvoorbeeld door olie van assen, of sintels van stoomtreinen.” Om die reden krijgt opgegraven spoorgrond een speciale behandeling. Er worden monsters genomen, vervolgens wordt bepaald wat ermee moet gebeuren.

    Risico's
    Tot die tijd ligt de opgegraven spoorgrond pal naast de open parkeerdekken te wachten op verwerking. Volgens ProRail kan dat geen kwaad. „Er zijn geen risico’s. De grond is afgedekt, en kan zich niet verspreiden. Werknemers dragen veiligheidskleding. Geheel volgens de voorschriften”, aldus de woordvoerder. De kosten van een sanering komen voor rekening van ProRail.