article
1.6108620
ALMELO - De Nederlandse Spoorwegen zet het mes in het aantal stoptreinen in Twente. Buiten de spits zitten er veel te weinig reizigers in de stoptreinen op het traject Almelo-Enschede.
Te weinig reizigers op traject Almelo-Enschede: NS zet mes in stoptreinen
ALMELO - De Nederlandse Spoorwegen zet het mes in het aantal stoptreinen in Twente. Buiten de spits zitten er veel te weinig reizigers in de stoptreinen op het traject Almelo-Enschede.
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/te-weinig-reizigers-op-traject-almelo-enschede-ns-zet-mes-in-stoptreinen-1.6108620
2016-06-15T04:01:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6108625.1465931998!httpImage/image-6108625.jpg
trein,NS,Enschede,Twente,Almelo
Almelo
Home / Regio / Almelo en omgeving / Almelo / Te weinig reizigers op traject Almelo-Enschede: NS zet mes in stoptreinen

Te weinig reizigers op traject Almelo-Enschede: NS zet mes in stoptreinen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ALMELO - De Nederlandse Spoorwegen zet het mes in het aantal stoptreinen in Twente. Buiten de spits zitten er veel te weinig reizigers in de stoptreinen op het traject Almelo-Enschede.

    32 ritten per dag
    Daarom wil NS op 12 december, als de nieuwe dienstregeling 2017 ingaat, de stoptreindienst op het genoemde traject buiten de spits beëindigen. Volgens woordvoerder Corien Koetsier van de NS gaat het om circa 32 ritten per werkdag die geschrapt zouden worden.

    Het plan van de spoorwegen om aan het eind van dit jaar op het traject Almelo-Enschede te stoppen met de stoptreindienst is een indirect gevolg van het eindigen van de overeenkomst die de NS met de Regio Twente had. Regio Twente, een samenwerkingsverband van een aantal Twentse gemeenten, betaalde de NS voor extra treinen in de dal- en spitsperioden op het traject Apeldoorn-Enschede. De overeenkomst liep op 1 januari 2015 af, op dit moment voert de NS de treindienst voor eigen rekening en risico uit.

    Te rustig tijdens daluren
    Tijdens de spits maken volgens de NS voldoende reizigers (studenten en forenzen) gebruik van de stoptreinen op het baanvak Almelo-Enschede. Het is vooral druk tussen de stations Hengelo en Enschede Kennispark en Enschede CS. Maar buiten de spits valt het aantal treinreizigers bitter tegen. In de daluren komt het voor dat er minder dan 100 mensen in de stoptrein zitten.

    De NS heeft de provincie Overijssel inmiddels een offerte aangeboden om de stoptreinen buiten de spits tóch te laten rijden. Hoeveel geld de NS daarvoor van de provincie verlangt, wil ze niet zeggen. Ook de provincie doet daarover geen mededelingen.

    Als de provincie hier niet op ingaat, vraagt de vervoerder advies aan reizigersorganisaties om de stoptreinen in de ochtend- en avondspits op werkdagen nog te laten rijden en de andere ritten te schrappen. In de reactie wijst de NS erop dat er op het genoemde baanvak in de daluren tenminste twee intercity’s en twee - andere - stoptreinen rijden, ‘een volstrekt normaal aanbod.’

    Overleg
    De provincie Overijssel heeft de NS gevraagd van het schrappen van de treinen af te zien en om overleg gevraagd. De maatregelen zouden ‘in een breder perspectief’ geplaatst moeten worden. De nieuwe regionale treinverbinding Hengelo-Bielefeld en alle treindiensten in Twente zouden daarbij ook nader bekeken moeten worden, schrijft het college van Gedeputeerde Staten aan NS-regiodirecteur Ineke van Gent.

    Verder heeft de provincie laten weten ‘een cijfermatige onderbouwing van de vervoersvraag tussen Hengelo en Enschede’ te missen in de plannen. Ook wijst Overijssel de NS erop dat vervoerder Syntus op genoemd baanvak vanaf december 2017 gaan rijden. De provincie doet een beroep op de NS om de stoptreinen op dit baanvak in ieder geval nog tot dat moment te laten rijden. Extra geld heeft de provincie daarvoor op dit moment niet over.