article
1.6245838
VRIEZENVEEN - Alleen het goedkoopste geneesmiddel wordt vergoed, tenzij de duurdere variant noodzaak is. De zorgverzekeraars zijn met dat beleid doorgeschoten, vindt apotheker Allard Bom. Het levert hem veel boze patiënten op. Het is zo ver doorgeschoten dat apotheekmedewerkers eronder gebukt gaan. Heftige discussies, ruzie en een enkele keer zelfs agressie valt hen ten deel als patiënten voor de zoveelste keer andere dan hun vertrouwde medicatie meekrijgen.
Apotheker krijgt wind van voren vanwege medicijnbeleid zorgverzekeraars
VRIEZENVEEN - Alleen het goedkoopste geneesmiddel wordt vergoed, tenzij de duurdere variant noodzaak is. De zorgverzekeraars zijn met dat beleid doorgeschoten, vindt apotheker Allard Bom. Het levert hem veel boze patiënten op. Het is zo ver doorgeschoten dat apotheekmedewerkers eronder gebukt gaan. Heftige discussies, ruzie en een enkele keer zelfs agressie valt hen ten deel als patiënten voor de zoveelste keer andere dan hun vertrouwde medicatie meekrijgen.
http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/twenterand/apotheker-krijgt-wind-van-voren-vanwege-medicijnbeleid-zorgverzekeraars-1.6245838
2016-08-06T05:57:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6245849.1470429667!httpImage/image-6245849.jpg
Vriezenveen,Gezondheid,zorgverzekeraars,Apotheek,medicijnen
Twenterand
Home / Regio / Almelo en omgeving / Twenterand / Apotheker krijgt wind van voren vanwege medicijnbeleid zorgverzekeraars

Apotheker krijgt wind van voren vanwege medicijnbeleid zorgverzekeraars

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    VRIEZENVEEN - Alleen het goedkoopste geneesmiddel wordt vergoed, tenzij de duurdere variant noodzaak is. De zorgverzekeraars zijn met dat beleid doorgeschoten, vindt apotheker Allard Bom. Het levert hem veel boze patiënten op. Het is zo ver doorgeschoten dat apotheekmedewerkers eronder gebukt gaan. Heftige discussies, ruzie en een enkele keer zelfs agressie valt hen ten deel als patiënten voor de zoveelste keer andere dan hun vertrouwde medicatie meekrijgen.
    Mensen willen hun vertrouwde doosjes

    Allard Bom ziet het regelmatig gebeuren in zijn apotheken in Vriezenveen, Westerhaar en Vroomshoop. Gesprekken aan de balie die uitmonden in heftige woordenwisselingen of erger. Meestal neemt hij de patiënt in kwestie dan mee naar kantoor. „Daar probeer ik als apotheker de situatie in alle rust uit te leggen. Gelukkig lukt dat vaak nog wel”, zegt Bom.

    Maar de maat is zo langzamerhand wel vol, geeft hij aan. Vandaar dat hijzelf de krant benaderde om nog eens uit te leggen dat zijn beroepsgroep de zwarte piet krijgt toegespeeld voor de handelwijze van de zorgverzekeraars. Die voerden in 2006 namelijk het voorkeursbeleid voor geneesmiddelen in. In eerste instantie gold dat alleen voor een selectief aantal medicijnen. Grootschalig geproduceerde cholesterol- en maagzuurremmers bijvoorbeeld. Doel was om de kosten van de gezondheidszorg omlaag te krijgen.

    Nachtmerrie
    „Prima streven. Maar na verloop van tijd vielen steeds meer middelen onder het voorkeursbeleid. Elke verzekeraar ontwikkelde zijn eigen lijst die ook nog eens jaarlijks kan wijzigen. Er zitten soms merken bij die je niet eens kent. Maar de fabrikant heeft bijvoorbeeld middel X nog ruim op de plank liggen en kan het gunstig aanbieden aan de verzekeraar. Logistiek is dat voor ons apothekers een nachtmerrie. In het computersysteem vind je terug waar de patiënt is verzekerd en wat het goedkoopste middel is. Dat is het probleem niet. Maar je moet uitzoeken of dat middel voorradig is en dat kost tijd”, legt Bom uit.

    Patiënten krijgen volgens hem om de haverklap andere middelen mee. Dat leidt tot vragen en onbegrip. „Mensen willen hun vertrouwde doosjes. Daar komt bij dat bepaalde medicijnen niet leverbaar zijn. Prijzen liggen dusdanig laag dat het simpelweg niet meer lonend is ze te produceren en te distribueren. Menig geneesmiddel kost minder dan een euro per dertig stuks.”

    Systeem
    Bom krijgt steun van collega-apotheker Bart Poolman uit Glanerbrug, tevens woordvoerder namens de Enschedese apotheken. Hij vult aan dat het huidige systeem verkeerde inname van medicijnen in de hand werkt.

    „Denk aan ouderen. Die slikken vaak meerdere tabletten met elk een eigen vorm, kleur en doosje. Ineens komt daar weer een ander middel bij. De praktijk is regelmatig dat ze dubbel slikken, dus het oude en nieuwe middel samen. Of ze schuiven nieuwe pillen ongebruikt terzijde omdat ze deze niet meer vertrouwen.”

    Soms veranderen ook de namen van de geneesmiddelen. Voorbeeld is een bekend middel tegen maagklachten dat eerst Omeprazol heette en nu ineens Omecat. Verzekeraar Menzis heeft dit laatste middel aangewezen als preferent. In het geval van Omecat is het ook nog zo dat het nieuwe product is verpakt in een potje met draaidop. Reumapatiënten krijgen dat niet open

    Problemen
    Deze week wees onderzoek van Nivel, kenniscentrum voor de gezondheidszorg, uit dat meer dan een half miljoen hartpatiënten problemen ondervinden door goedkopere medicijnen. Het meest vervelende van het voorkeursbeleid vindt Allard Bom dat apothekers worden aangesproken op het doen en laten van zorgverzekeraars. Hij en zijn collega’s moeten dit verdedigen en uitleggen. Regelmatig verwijst Bom een klant door naar de verzekeraar zelf.

    „We maken mee dat een receptionist van de verzekeraar doodleuk vertelt dat de apotheek gewoon product X moet meegeven. Maar die medewerker gaat er dan wel aan voorbij dat de apotheker contractueel is gehouden aan vastgelegde streefcijfers. Oftewel het minimumpercentage te leveren middelen, die de voorkeur hebben. Haalt hij dat niet, dan volgt een ongunstiger vervolgcontract.”

    "Als u de verzekeraar om een reactie vraagt, wilt u dan ook vragen in hoeverre de verzekerde profiteert?”