article
1.6400680
ENSCHEDE - Meer bluf, minder bescheidenheid. Het is de aanzet tot een stichting die de regio wil promoten met lekker eten.
Audio | Topkoks zetten Twente op de kaart
ENSCHEDE - Meer bluf, minder bescheidenheid. Het is de aanzet tot een stichting die de regio wil promoten met lekker eten.
http://www.tubantia.nl/regio/audio-topkoks-zetten-twente-op-de-kaart-1.6400680
2016-09-16T07:56:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6400812.1474010454!httpImage/image-6400812.jpg
Enschede,Twente culinair,samenwerking,restaurants,toerisme,video
Regio
Home / Regio / Audio | Topkoks zetten Twente op de kaart

Audio | Topkoks zetten Twente op de kaart

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      v.l.n.r. Richard van den Hoeven , Jasper Brinkman , John Langelaar , Said Maher en Esther de Monnink.
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Meer bluf, minder bescheidenheid. Het is de aanzet tot een stichting die de regio wil promoten met lekker eten. 
    We mogen in het oosten best iets meer Amsterdamse bluf tonen

    Méér daggasten uit de Randstad en 't Gooi, promotie van Twente als culinaire topregio, gezamenlijke werving van toeristen uit Nederland, Duitsland en Vlaanderen én inspanningen om in Enschede een sterrenrestaurant te krijgen. Dat wil de nieuwe stichting Twente Culinair.

    Bescheidenheid maakt plaats voor zelfverzekerdheid. "We mogen in het oosten best iets meer Amsterdamse bluf tonen", zegt bestuurslid Richard van den Hoeven van Twente Culinair. De regio heeft voldoende kwaliteit te bieden en verdient meer interesse van de inspecteurs die voor de Michelingids, Lekker 500 en Gault Millau op pad gaan.

    Nieuwe markt
    Twaalf restaurants trekken vanaf dit najaar gezamenlijk op. "Vermelding in één van de drie culinaire gidsen en een bestaansrecht van minimaal drie jaar zijn de voorwaarden om in onze stichting opgenomen te worden", legt voorzitter Johan Langelaar uit. Zestien bedrijven uit Twente kwamen in aanmerking voor deelname. Vier haakten om uiteenlopende redenen af. De animo om gezamenlijk op te trekken is groot, de vrees voor concurrentie lijkt er niet te zijn. "We weten precies welke vijvers er zijn in Twente en waar we goed in kunnen vissen", zegt Saïd Maher van Het Seminar. "Samen boren we een nieuwe markt aan."

    Meer toeristen
    In samenwerking met de grote musea, golfbanen, theaters, kastelen en landgoederen hoopt Twente Culinair meer toeristen en dagjesmensen naar de regio te trekken. "Vanuit Winterswijk, Hardenberg en Zutphen kun je makkelijk op en neer rijden en een avondje Twente doen", meent Van den Hoeven. Met campagnes, culinaire ambassadeurs, een website en een beter gebruik van boekingssites wordt de focus gericht op vier belangrijke gebieden: Vlaanderen, Duitsland, Randstad en 't Gooi.

    Samenwerking
    Samenwerking moet ook het horecaniveau in de regio omhoog brengen. Zwolle geldt als voorbeeld. "Daar heeft het sterrenrestaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer enorm stimulerend gewerkt voor de omgeving", stelt Langelaar. "De bistro's, eetcafés en zelfs de snackbars zijn meegegroeid. Dat effect hopen we hier ook te bereiken." Twente Culinair betreurt het dat Enschede geen sterrenzaak in huis heeft. "Die witte vlek moeten we zien weg te werken", stelt Van den Hoeven.

    De presentatie van de stichting en het lanceren van de website www.twenteculinair.com gebeurt op het Grand Gala du Twente Culinair op vrijdag 28 oktober in de Grote Kerk in Enschede. Een exclusief gala waar 12 Twentse topchefs acte de présence geven. Het gala moet een jaarlijkse traditie worden met 'respectabele gasten'.

    TV Enschede FM sprak met Johan Langelaar. Beluister het fragment hier.

    © Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.