article
1.6548184
HENGELO - Groothuis Ligtermoet & Nijhuis Gerechtsdeurwaarders en Incasso (GLN) is het eerste incassobureau annex deurwaarderskantoor in Nederland met het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI). Petra Hesseling, eigenaresse van Keurmerk SVI, bevestigt dat.
Deurwaarder uit Twente is eerste 'sociale incassokantoor' van het land
HENGELO - Groothuis Ligtermoet & Nijhuis Gerechtsdeurwaarders en Incasso (GLN) is het eerste incassobureau annex deurwaarderskantoor in Nederland met het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI). Petra Hesseling, eigenaresse van Keurmerk SVI, bevestigt dat.
http://www.tubantia.nl/regio/deurwaarder-uit-twente-is-eerste-sociale-incassokantoor-van-het-land-1.6548184
2016-10-19T13:04:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4459160.1454928878!image/image-4459160.jpg
Regio
Home / Regio / Deurwaarder uit Twente is eerste 'sociale incassokantoor' van het land

Deurwaarder uit Twente is eerste 'sociale incassokantoor' van het land

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HENGELO - Groothuis Ligtermoet & Nijhuis Gerechtsdeurwaarders en Incasso (GLN) is het eerste incassobureau annex deurwaarderskantoor in Nederland met het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI). Petra Hesseling, eigenaresse van Keurmerk SVI, bevestigt dat.

    Het Twentse bedrijf deed mee aan een 'pilot' en heeft het keurmerk nu dus binnen.

    Trots
    Het deurwaarders- en incassokantoor, dat vestigingen heeft in Hengelo en Enschede, geeft in een persbericht aan trots te zijn 'op deze primeur'.

    ,,De impact van schulden op de samenleving is groot. Onbetaalde facturen kosten ons allen veel geld en kan bij betrokkenen ook veel leed veroorzaken. De huidige schuldenproblematiek in onze maatschappij vraagt om een andere aanpak", schrijft het Twentse kantoor in een persbericht.

    Problemen voor zijn
    Volgens Hesseling is daar bij GLN sprake van, onder het mom 'voorkomen is beter dan genezen'. ,,Als mensen in de schulden dreigen te komen, anticipeert GLN daar al op. Op die manier probeert het bedrijf de problemen zoveel mogelijk voor te zijn."

    Maar hoe weet GLN welke mensen mogelijk in de schulden komen? Hesseling: ,,Het kantoor komt al heel vroeg met zulke mensen in contact door erg 'aanwezig' te zijn op het internet. Mensen vinden dus het bedrijf, in plaats van omgekeerd. GLN biedt de schuldenaar op allerlei mogelijke manieren hulp om betalingsregelingen aan te gaan of om met ze in gesprek de komen. Onder meer via apps en Twitter kunnen mensen in contact komen met het incassokantoor voor het te laat is. Het kantoor probeert dan ook altijd om executieprocedures te voorkomen." 

    Kale kip
    Ze vervolgt: ,,Ook kijkt het kantoor altijd naar de persoonlijke situatie van de debiteur. Je kunt niet, zoals vroeger, voor elke schuldenaar dezelfde betalingsregeling treffen. Als een schuldeiser zich meldt met als enige verzoek om zo snel mogelijk geld te innen, kun je dat als kantoor met een keurmerk best weigeren. Zo'n werkwijze strookt dan niet met jouw manier van sociaal incasseren." 

    En wat als iemand echt geen geld heeft? Hesseling: ,,Die extreme gevallen komen voor. Als je daar toch achteraan gaat, breng je die mensen alleen maar meer in de problemen en de schuldeiser ook. In dat soort gevallen kun je het beste eerlijk zijn tegen de schuldeiser."

    Info in het Arabisch
    Tot slot geeft Hesseling aan dat het Hengeloos-Enschedese bedrijf informatie over incassotrajecten verstrekt in meerdere talen. ,,Onder meer in het Arabisch, Engels en Turks." Ook dat is volgens Hesseling sociaal.


    foto

    Ron Hemmink

    Ron Hemmink (1986) is online verslaggever bij De Twentsche Courant Tubantia. Schrijft over opvallende zaken in Twente en de Achterhoek.

    foto foto