article
1.6545879
ENSCHEDE/GREVEN - Vliegveld Münster-Osnabrück, in Twente gezien als het alternatief voor een eigen luchthaven, zit in zwaar weer. De hoop is gevestigd op een koper, maar die blijkt onvindbaar.
Duits alternatief voor 'Twentse' luchthaven in de problemen
ENSCHEDE/GREVEN - Vliegveld Münster-Osnabrück, in Twente gezien als het alternatief voor een eigen luchthaven, zit in zwaar weer. De hoop is gevestigd op een koper, maar die blijkt onvindbaar.
http://www.tubantia.nl/regio/duits-alternatief-voor-twentse-luchthaven-in-de-problemen-1.6545879
2016-10-19T01:00:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.1731268.1350317071!image/image-1731268.jpg
Regio
Home / Regio / Duits alternatief voor 'Twentse' luchthaven in de problemen

Duits alternatief voor 'Twentse' luchthaven in de problemen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Foto: Lars Smook
    ENSCHEDE/GREVEN - Vliegveld Münster-Osnabrück, in Twente gezien als het alternatief voor een eigen luchthaven, zit in zwaar weer. De hoop is gevestigd op een koper, maar die blijkt onvindbaar.

    Volgens een herstelplan zou Flughaven Münster-Osnabrück (FMO) na vijf jaren van zware verliezen volgend jaar weer zwarte cijfers moeten schrijven. Maar dan moet er wel een wonder gebeuren. Want het op 65 kilometer van Enschede, bij het Duitse Greven gelegen vliegveld kent nog steeds dalende aantallen passagiers. Ook reizigers uit onze regio lopen de deur er niet meer plat.

    Vakantievluchten
    Over het eerste half jaar van 2016 was de daling van het aantal passagiers weliswaar slechts 1,5 procent, maar groei lijkt ver weg. FMO is uit de gratie bij de passagiers uit Nordrhein-Westfalen. De tanende belangstelling vanuit Twente en de Achterhoek wordt geweten aan het verminderde aantal vakantiecharters dat vanaf FMO vliegt. 

    Miljoen minder passagiers
    FMO verloor in vijftien jaar tijd een miljoen in- en uitstappende passagiers en de eigenaren zitten nu met de handen in het haar. De grootste aandeelhouders - de gemeenten Münster en Osnabrück en de Kreis Steinfurt - zoeken naar een koper of een partij die de exploitatie wil overnemen.

    De kans dat die gevonden wordt is minimaal, zegt onderzoeksbureau PWC. „Investeerders zijn niet geïnteresseerd in een luchthaven met minder dan een miljoen passagiers.” FMO telde er vorig jaar 820.000.

    Tegen-lobby
    Ook zonder de concurrentie van een luchthaven in Twente zit FMO dus in zwaar weer. Opvallend: vanuit het Münsterland werd drie jaar geleden in Brussel gelobbyd tegen de komst van een concurrent in Twente. Daarbij werden de pijlen vooral gericht op een vermeende overheidsbijdrage van 20 miljoen euro voor de luchthaven hier.

    Gebiedsontwikkelaar ADT had het destijds over een ‘investering’. Uiteindelijk vroeg ADT niet eens een staatssteuntoets aan. De door de politiek gestelde deadline werd niet gehaald waardoor de stekker uit het plan ging.