article
1.6520083
ENSCHEDE - Het was dinsdag een stropdasloze dag bij Grolsch. Het tekende de ontspannen sfeer op de dag dat het Japanse Asahi eigenaar werd.
De nieuwe eigenaar van Grolsch dronk het bier 30 jaar geleden al
ENSCHEDE - Het was dinsdag een stropdasloze dag bij Grolsch. Het tekende de ontspannen sfeer op de dag dat het Japanse Asahi eigenaar werd.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/de-nieuwe-eigenaar-van-grolsch-dronk-het-bier-30-jaar-geleden-al-1.6520083
2016-10-12T08:36:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6520178.1476260664!httpImage/image-6520178.jpg
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / De nieuwe eigenaar van Grolsch dronk het bier 30 jaar geleden al

De nieuwe eigenaar van Grolsch dronk het bier 30 jaar geleden al

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Het was dinsdag een stropdasloze dag bij Grolsch. Het tekende de ontspannen sfeer op de dag dat het Japanse Asahi eigenaar werd.

    Volgens directeur Andrei Haret van Grolsch zijn de eerste contacten met de Japanners bijzonder plezierig verlopen.

    Cafés
    "Ze zijn hier de afgelopen maanden drie keer geweest met een kleine delegatie. We hebben ze meegenomen naar de Oude Markt in Enschede, waar een groot deel van de cafés ons eigendom is. Dat vonden ze duidelijk leuk, de regio maakte een prettige indruk op ze."

    Aan inhoudelijke gesprekken zijn ze al die tijd nauwelijks toegenomen: "Er waren steeds advocaten bij. Tot en met maandag waren we immers formeel nog steeds concurrenten. Alle gesprekken over plannen zouden beursgevoelige informatie kunnen opleveren, dus dat mocht niet."

    Ambities
    Mocht Asahi al een kant-en-klaar plan hebben liggen voor de Boekelose brouwerij, dan is daar dus nog niets van bekend. Behalve een vlag met Asahi-logo die nu voor de brouwerij wappert is er ook nog helemaal niets merkbaar van Aziatische invloeden. Maar in een presentatie aan het personeel, via een live videoverbinding, liet topman Akiyoshi Koji dinsdag al wel iets van de ambities van Asahi zien.

    Super Dry-bier
    De Japanners willen heel graag hun in Azië succesvolle Super Dry-bier naar Europa brengen. Daarvoor heeft Asahi de verkoop- en distributiekanalen nodig van de nieuwe Europese aanwinsten. Dat zijn naast Grolsch het Italiaanse Peroni en het Britse Meantime. Aan de andere kant willen de Japanners hun eigen kanalen inzetten om Europese merken wereldwijd te laten groeien.

    Haret ziet het als een geweldige kans: "Als Asahi een brouwerij zoekt om hun Super Dry voor de Europese markt te produceren, dan zullen we knokken om die order hierheen te halen. Dat is goed voor de werkgelegenheid hier en dat versterkt onze positie."

    Opluchting
    Voor het personeel was het overigens bij al die zakelijke mededelingen een opluchting om te horen dat topman Koji hun bier al dertig jaar kent. Hij was destijds salesmanager voor Asahi in Japan en één van zijn klanten was de distributeur van Grolsch in Japan. Als ze elkaar ontmoetten, dronken ze Grolsch. Koji vond het lekker.


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto