article
1.6187124
ENSCHEDE - In augustus 2013 noemde toenmalig wethouder Marijke van Hees de sluiting van de Bijenkorf 'een klap voor de stad'. Vandaag de dag constateren vriend en vijand dat Primark de stad veel meer gebracht heeft dan de Bijenkorf ooit zou kunnen. Met de sluiting van V&D en de komst van Hudson's Bay lijkt die geschiedenis zich te herhalen.
Einde V&D maakte weg vrij voor 'iets frissers'
ENSCHEDE - In augustus 2013 noemde toenmalig wethouder Marijke van Hees de sluiting van de Bijenkorf 'een klap voor de stad'. Vandaag de dag constateren vriend en vijand dat Primark de stad veel meer gebracht heeft dan de Bijenkorf ooit zou kunnen. Met de sluiting van V&D en de komst van Hudson's Bay lijkt die geschiedenis zich te herhalen.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/einde-v-d-maakte-weg-vrij-voor-iets-frissers-1.6187124
2016-07-12T13:19:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6187126.1468329463!httpImage/image-6187126.jpg
Enschede,fris,hudson's bay,v&d
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Einde V&D maakte weg vrij voor 'iets frissers'

Einde V&D maakte weg vrij voor 'iets frissers'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - In augustus 2013 noemde toenmalig wethouder Marijke van Hees de sluiting van de Bijenkorf 'een klap voor de stad'. Vandaag de dag constateren vriend en vijand dat Primark de stad veel meer gebracht heeft dan de Bijenkorf ooit zou kunnen. Met de sluiting van V&D en de komst van Hudson's Bay lijkt die geschiedenis zich te herhalen.

    Deskundigen zijn het er al langer over eens: het faillissement van V&D is eigenlijk een zegen voor de Nederlandse binnensteden. Het warenhuis was al decennialang weinig innovatief, het investeerde nauwelijks nog in de panden en had een oubollig imago. De klanten liepen er met een grote boog omheen. En aangezien het warenhuis overal op de mooiste plekjes in de stad zat, had dat effect op alle omliggende winkels. Koopstromen worden immers bepaald door een paar grote trekkers en dat was V&D al lang niet meer.

    Bovengemiddeld
    De vestiging in Enschede leek een uitzondering: die draaide binnen het concern bovengemiddeld goed. Maar op het Van Heekplein was V&D al jaren niet meer de grote attractie. Dat waren winkelcentrum De Klanderij, de Bijenkorf en daarna de Primark. In de slipstream van deze nieuwkomers kon het gedateerde warenhuis aardig meekomen, maar de winkelformule had zelfstandig nog nauwelijks aantrekkingskracht.

    Fris
    Op een congres van vastgoedspecialist Locatus werd het dit voorjaar al keihard gesteld: de teloorgang van V&D is een zegen. Treurig natuurlijk voor de duizenden werknemers die op straat kwamen te staan, maar een gouden kans voor binnensteden. Eindelijk ruimte voor iets nieuws, iets fris, en op de mooiste plekjes. Eindelijk weer een impuls voor de fysieke koopstromen die de laatste jaren steeds meer te lijden hebben van online winkelen.

    Hudson's Bay is nieuw en fris. Het Canadese warenhuis was in de jaren 90 nog een kopie van V&D: oubollige vergane glorie waar alleen vaste klanten nog kwamen. Een ingrijpende verjongingsoperatie rond de eeuwwisseling zorgde voor een exclusiever assortiment en een luxere uitstraling. De nieuwe formule was een daverend succes.

    Behoefte
    Die formule biedt de stad nu iets waar Enschede echt behoefte aan heeft. Bij het vertrek van de Bijenkorf zei wethouder Marijke van Hees: "De Bijenkorf is bij uitstek een winkel die het imago van een stad goed doet. Het is een kwaliteitswinkel die het verschil maakt tussen een gewoon stadscentrum en een grootstedelijk centrum."

    Hoe goed ook voor het imago: de Bijenkorf was eigenlijk een maatje te groot voor Enschede. Er wonen in deze regio simpelweg te weinig mensen die zich die exclusiviteit kunnen en willen veroorloven. Met de komst van de Primark bleek dat de stad veel meer behoefte heeft aan 'veel voor weinig'.

    Zegen
    Koopstromenonderzoek wijst uit dat de Primark meer consumenten uit de wijde omtrek naar de stad trekt dan de Bijenkorf. Bovendien vestigen zich dankzij die grotere koopstromen ook weer nieuwe winkels. De 'klap voor de stad' bleek uiteindelijk een zegen.

    Luxe segment
    Maar met het vertrek van de Bijenkorf viel wel degelijk een gat in het wat luxere segment, dat Enschede ook nodig heeft om zich als complete winkelstad te profileren. Dat gat gaat Hudson's Bay nu opvullen. In die zin was het vrijkomen van V&D-panden in heel Nederland ook een lot uit de loterij: het geeft de Canadezen een unieke kans om zich in één klap breeduit te settelen in het Nederlandse winkellandschap.


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto