article
1.6321541
ENSCHEDE - Engels is vanaf groep zeven een verplicht vak op de basisschool, maar steeds meer scholen beginnen daar eerder mee. Ook in Twente. Niet iedere ouder is daar even blij mee.
In groep 1 al Engelse les in Twente: slimme zet of volslagen belachelijk?
ENSCHEDE - Engels is vanaf groep zeven een verplicht vak op de basisschool, maar steeds meer scholen beginnen daar eerder mee. Ook in Twente. Niet iedere ouder is daar even blij mee.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/in-groep-1-al-engelse-les-in-twente-slimme-zet-of-volslagen-belachelijk-1.6321541
2016-08-31T09:59:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6321738.1472635974!image/image-6321738.png
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / In groep 1 al Engelse les in Twente: slimme zet of volslagen belachelijk?

In groep 1 al Engelse les in Twente: slimme zet of volslagen belachelijk?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jacqueline van Meurs (links) is voor vroeg beginnen met Engelse lessen, Lisetthe Jenneboer is tegen.
    ENSCHEDE - Engels is vanaf groep zeven een verplicht vak op de basisschool, maar steeds meer scholen beginnen daar eerder mee. Ook in Twente. Niet iedere ouder is daar even blij mee.

    Van de 7.000 basisscholen in Nederland beginnen er zo’n 1.500 vanaf de onderbouw met Engelse lessen. Onze redactie sprak met voor- en tegenstanders.

    Voor: Jacqueline van Meurs

    foto

    Jacqueline van Meurs, directeur van Daltonschool De Rank in Hengelo, ziet na twee schooljaren met Engelse lessen vanaf groep 1 nog steeds de vele voordelen. „Het draagt bij aan de taalontwikkeling en kinderen komen erachter dat er meer is dan de Nederlandse taal.” Ouders komen na de zomervakantie met enthousiaste verhalen terug. „Na één of twee lessen in de week hebben kinderen zelf al in de winkel wat kunnen bestellen. Ze vinden het superleuk."

    Lisa is 3 jaar oud en dinsdag voor het eerst naar de pre-school van de Prinseschool in Enschede geweest. De allerjongsten krijgen spelenderwijs Engelse les en dat juicht moeder Leontien Kalverda alleen maar toe. „Het lijkt me juist heel goed en leuk voor de kinderen. Spaans of Chinees, dat zou misschien ook nuttig zijn.”

    De Prinseschool biedt internationaal onderwijs, maar er zijn steeds meer scholen in deze regio die de allerjongsten Engelse les geven. De Imenhof in Losser waagt dit schooljaar ook de stap. De openbare basisschool werkt net als veel andere scholen nu met de methode Groove.me waarbij popmuziek de basis van de lessen vormt. „Hele jonge kinderen zijn taalgevoelig en pikken informatie snel op”, zegt locatieleider Sanne Groener. „Bovendien vinden ze het heel erg leuk om te doen, dus er was eigenlijk geen reden om niet al in groep 1 te starten.”

    Tegen: Lisetthe Jenneboer

    foto

    Kinderen volproppen met informatie, zodat ze zo succesvol mogelijk worden. De Enschedese Lisetthe Jenneboer kan het niet anders verwoorden. De kunstenares heeft moeite met het huidige schoolsysteem. En haar dochter Ninthe van bijna 3 jaar gaat nog niet eens naar school. Jenneboer en haar man zitten in de oriënteerfase: op welke basisschool is Ninthe op haar plek straks?

    De eerste kennismakingsgesprekken staan al gepland, maar de jonge moeder vindt het knap lastig. „Wat je veel ziet is dat basisscholen bijna adverteren. ‘Bij ons al vanaf groep 1 Engelse les’, ‘hier is alles digitaal’. Dan gaan mijn nekharen echt overeind staan.” Ze vindt het belachelijk en zelfs een beetje droevig.

    „Natuurlijk zuigen jonge kinderen alle informatie op en is het allemaal fantastisch. Maar het moet elke keer nog beter en nog hoger. Een kind moet ook nog kind kunnen zijn.” Het is de prestatiedrang waar Jenneboer zich aan stoort. Wat is er mis met een kapper of een winkelmedewerker? Kinderen moeten steeds eerder overal aan voldoen.

    „Laat mijn kind lekker buitenspelen. Dat leren komt echt wel.” We hebben volgens Jenneboer zoveel haast om kinderen alles wat er te weten valt bij te brengen dat er bijna geen ruimte voor een kind meer is om zich natuurlijk te ontwikkelen. Ze hoopt dat haar Ninthe nog even kind kan blijven.

    De deskundige...

    Het aantal basisscholen dat in de onderbouw begint met Engelse lessen groeit al tien jaar stevig, weet Rick de Graaff. Hij is hoogleraar Didactiek van de vreemde talen en tweetalig onderwijs aan de Universiteit Utrecht. Is het beter om zo vroeg mogelijk te beginnen met Engelse les? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

    Prestaties
    „Gemiddeld genomen doen leerlingen die vroeger zijn begonnen met Engels het later inderdaad beter”, zegt De Graaff. Maar komt dat doordat ze zo vroeg zijn begonnen of door extra lesuren? Oftewel, presteert een kind ook beter als het vanaf groep 5 gewoon wat meer Engelse lessen krijgt? Dat is volgens De Graaff nog niet onderzocht.

    De prestaties van een kind worden voornamelijk bepaald door de kwaliteit van het onderwijs. „Er zijn scholen die gewoon vanaf groep 7 Engelse les aanbieden en het heel goed doen.”

    Heeft het leren van een vreemde taal eigenlijk invloed op de moedertaal? Collega’s van De Graaff meldden deze week nog dat kinderen slecht leren om begrijpelijke teksten te schrijven. Maar dat staat volgens De Graaff los van het vroege vreemdetalenonderwijs. Het laat juist zien hoe belangrijk goed taalonderwijs is; in het Nederlands net zoals in het Engels.

    Experiment
    „Er loopt nu een experiment bij twintig basisscholen waar de helft van de tijd Engels en Nederlands wordt gesproken. Uitkomsten in het buitenland laten al zien dat dit geen nadelige effecten heeft op de moedertaal.” Een paar lessen Engels in de week is juist goed voor de taalgevoeligheid van leerlingen. De Graaff: „Het allerbelangrijkste is dat kinderen blijven spelen en dat kan ook zeker met taal.”

    Poll

    Met wie ben u het eens?

    Toon resultaten

    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto
    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto