article
1.6363905
ENSCHEDE - Deze zomer online een hotel geboekt? Grote kans dat je dat via Booking.com hebt gedaan. Het miljardenbedrijf viert binnenkort haar 20 jarig bestaan. En guess what? De roots van de site liggen in Twente.
Leestip | De Twentse roots van wereldmerk Booking.com
ENSCHEDE - Deze zomer online een hotel geboekt? Grote kans dat je dat via Booking.com hebt gedaan. Het miljardenbedrijf viert binnenkort haar 20 jarig bestaan. En guess what? De roots van de site liggen in Twente.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/leestip-de-twentse-roots-van-wereldmerk-booking-com-1.6363905
2016-09-10T05:10:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6364265.1473415481!image/image-6364265.png
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Leestip | De Twentse roots van wereldmerk Booking.com

Leestip | De Twentse roots van wereldmerk Booking.com

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Oprichter Geert-Jan Bruinsma op het dakterras in Amsterdam
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Deze zomer online een hotel geboekt? Grote kans dat je dat via Booking.com hebt gedaan. Het miljardenbedrijf viert binnenkort haar 20 jarig bestaan. En guess what? De roots van de site liggen in Twente.

    Geen hippe start-up uit Sillicon Valley, maar een bedrijfje uit Enschede veroverde de wereld met hotelreserveringen. Hoe is het zover gekomen? Oprichter Geert-Jan Bruinsma treedt zelden in de publiciteit, maar vanwege het 20 jarig bestaan van Booking.com maakt hij voor deze krant een uitzondering. Een reportage over een van Nederlands grootste internetsuccessen.

    184 kantoren

    Vanaf het dakterras boven zijn Amsterdamse kantoor kijkt Geert-Jan Bruinsma (47) uit over het Booking.com-imperium. Nog altijd werkt de voormalig Enschedeër voor het bedrijf dat hij 20 jaar geleden oprichtte. “Links ligt ons hoofdkantoor”, wijst hij aan, “rechts een andere vestiging en daar iets verderop met dat koperen dak, ook dat is van ons.” 184 kantoren telt Booking.com wereldwijd inmiddels, 7 daarvan liggen in Amsterdam.

    “Het maakt me nog elke dag trots”, glundert Bruinsma, bloesje, beige jeans en zonnebril op de neus. “Maar ik had ook nooit kunnen dromen dat het zó groot zou worden.”

    Wet van de grote getallen
    De cijfers van het bedrijf zijn inmiddels duizelingwekkend: 13.000 werknemers, 1 miljoenen boekingen per dag. Dat zijn dus 42.000 hotelreserveringen per uur, 12 per seconde.

    Bruinsma: “Wij weten dat we morgen weer een miljoen reserveringen krijgen, terwijl de mensen zelf nog niet eens weten dat ze gaan boeken. Bizar toch? De wet van de grote getallen, noem ik dat.” Nog een feitje: als Booking.com de beurs op zou gaan in Nederland, wordt het na Shell en Unilever direct de grootste.

    Die zomerse avond in '96
    Het begint allemaal met een hersenspinsel, een losse flodder op een zomerse avond in 1996. Bruinsma is net afgestudeerd aan de Universiteit Twente, internet is in opkomst. “Wat ik wilde worden wist ik niet, twee andere dingen wel. Eén: een eigen bedrijf en twee: iets met internet”, vertelt hij nu.

    Tijdens een etentje brainstormt de voormalige student Technische Bedrijfskunde met vrienden. Een mislukte kampeervakantie van een maat (‘als hij van tevoren foto’s had gezien van de camping, was ie nooit gegaan’) mondt al snel uit in een idee: een website voor hotelboekingen.

    Boekingspunt
    Bruinsma: “Ik huurde toen een piepklein kantoortje op het BTC (Bedrijfstechnologisch Centrum Twente), daar ben ik de volgende dag direct naar toe gegaan. Bestond er al zoiets? Want je weet hoe het werkt: er zijn 1000 groenteboeren, maar op internet wil niemand iets doen dat al bestaat. Ik vond alleen Hilton.com in Amerika, waar je specifiek voor die keten hotels kon boeken. In Nederland was er niets.”

    Bingo dus. De naam Bookings.nl wordt dezelfde dag nog vastgelegd. Een naam die vandaag de dag vrijwel gelijk is aan die van het miljardenbedrijf. Bruinsma: “Grappige details: van oorsprong heeft de punt ook een functie. Het moest namelijk een boekingspunt worden, snap je? We hadden later ook liever Bookings.com gehad, met een s dus. Maar die domeinnaam was van een Amerikaan. Hij wilde het niet verkopen, ondanks ons bod van 1 miljoen dollar.” >> lees hieronder verder

    Booking(s) door de jaren heen

    1997

    foto

    2002

    foto

    2005

    foto

    2016

    foto

    Hoewel Bruinsma bij de start niets weet van de hotelbranche (‘Ik had nog nooit in een hotel geslapen, was alleen nachtportier bij de Drienerburght op de UT’) stort hij zich vol overgave op het nieuwe avontuur.

    “De Universiteit Twente bood me een TOP-regeling (financiering, red.) als beginnende ondernemer, daar heb ik gretig gebruik van gemaakt. Daarnaast mailde ik iedereen die toen al een mailadres had, zo’n 50 mensen in totaal. Uiteindelijk wilden 18 mensen, oud-studenten of vrienden uit de studietijd, investeren.”

    Concurrentie slaapt

    Met het geld wordt een site gebouwd en de eerste hotels benaderd. “Ons grote voordeel was dat de reisbranche zelf ontzettend traag reageerde op de nieuwe ontwikkelingen. D-reizen kwam als eerste Nederlandse reisorganisatie met een eigen website, na de millenniumwisseling in 2000. Bij ons werkten toen al meer dan 30 mensen dagelijks aan de website.”

    Een succesverhaal is geboren. Bookings.nl verovert langzaam Nederland en daarna de wereld. Hotelreserveringen blijken bij uitstek geschikt voor online verkoop, mede vanwege klant-beoordelingen en foto’s. Het concept is sinds dat etentje in 1996 nooit wezenlijk veranderd.

    Bruinsma: “Zelfs ons verdienmodel, een commissie van 10 tot 15 procent per boeking, bedachten we op die eerste avond. We hebben voor onze bedrijfsstrategie in 20 jaar tijd alleen het woordje hotels vervangen voor accommodaties, omdat we ook vakantiehuizen en appartementen gingen doen. Dat vonden wij al heel wat.”

    Daar komt bij: succes blijkt niet gebonden aan tijd, plaats of land. Zolang het idee maar goed is. “Het kan gewoon in Twente, zonder enig probleem”, doceert Bruinsma. “Als je tenminste goeie programmeurs hebt en blijft sleutelen aan je website of start-up. Wel is het zo dat je op een gegeven moment tegen grenzen aanloopt. Wij hebben inmiddels 1100 man werken op de ICT-afdeling van over de hele wereld. Die haal je makkelijker over als je in Amsterdam zit dan in Enschede.”

    De noodzaak om te werken heb ik sinds de verkoop niet meer, voor mij is het meer een hobby voor maximaal drie dagen in de week

    Slecht internet
    De belangrijkste reden voor Bruinsma om Twente te verlaten is echter een andere: de internetverbinding. “Die was in Enschede niet goed genoeg. In Amsterdam konden we terecht in het gebouw met de beste verbinding van het land.”

    'Geen seconde spijt'
    Tot 2003 stopt hij ziel en zaligheid in zijn bedrijf. Bookings.nl groeit hard, ondanks zware concurrentie van onder meer hotels.com. Wel komen met de groeistuipen ook financiële zorgen. Rond de vakantieperiode heeft het bedrijf standaard moeite salarissen uit te betalen. Mede-oprichters Kees Koolen en Stef Norden willen nog meer risico’s nemen, Bruinsma niet. Hij stapt samen met investeerder van het eerste uur uit het bedrijf, Koolen en Norden gaan verder met een groep nieuwe geldschieters. Twee jaar later cashen zij, als het Amerikaanse Priceline de site voor 110 miljoen euro overneemt.

    “Toch heb ik nooit een seconde spijt gehad dat ik het eerder verkocht heb”, zegt Bruinsma. “Het klinkt misschien gek, maar ik ben niet iemand die carrière wil maken. Genoeg is genoeg, ik heb er een mooi bedrag voor gehad.”

    foto

    Na de verkoop in 2003 verlaat Bruinsma het bedrijf, om er in 2011 terug te keren. Dit keer niet meer als grote baas, maar op de ICT-afdeling waar hij aan de site sleutelt. “In een bescheiden rol. Elke dag doen we wel weer 10 aanpassingen aan de site om hem nog beter of sneller te maken. Ik kan me nog altijd geen leuker bedrijf voorstellen om te werken dan Booking. Tussen 2003 en 2011 heb ik veel gereisd, mijn kinderen zien opgroeien en andere leuke dingen gedaan. De noodzaak om te werken heb ik sinds de verkoop niet meer, voor mij is het meer een hobby voor maximaal drie dagen in de week.”

    Onbekende grootheid
    ​Terwijl Bruinsma zijn verhaal doet op het dakterras, schuiven om hem heen steeds meer Booking.com-werknemers aan voor de lunch. De voertaal is Engels, het uitzicht geweldig en het gezelschap multicultureel.

    “Of zij weten dat ik de oprichter ben? Ik denk de helft wel, de andere helft niet. Dat vind ik helemaal niet erg. Weet je, er komt natuurlijk ook geluk bij kijken. Achteraf gezien hebben we veel beslissingen genomen die qua timing en uitvoering perfect waren. Dat heb je ook nodig. Maar uiteindelijk kun je denk ik wel stellen dat we het aardig goed gedaan hebben.”


    foto

    Joost Dijkgraaf

    Joost Dijkgraaf (1986) is online verslaggever bij De Twentsche Courant Tubantia. Gek van sport, geïnteresseerd in heel veel andere zaken.

    foto foto



    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto