article
1.6168069
ENSCHEDE - Dat nabestaanden ongevraagd reclame krijgen voor grafstenen, urnen en sieraden is schering en inslag. Het speuren door rouwadvertenties is dagelijkse routine in het begrafeniswezen.
Ongewenste reclame voor nabestaanden ook in Twente 'business as usual'
ENSCHEDE - Dat nabestaanden ongevraagd reclame krijgen voor grafstenen, urnen en sieraden is schering en inslag. Het speuren door rouwadvertenties is dagelijkse routine in het begrafeniswezen.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/ongewenste-reclame-voor-nabestaanden-ook-in-twente-business-as-usual-1.6168069
2016-07-05T11:55:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4316412.1397549161!image/image-4316412.jpg
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Ongewenste reclame voor nabestaanden ook in Twente 'business as usual'

Ongewenste reclame voor nabestaanden ook in Twente 'business as usual'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Dat nabestaanden ongevraagd reclame krijgen voor grafstenen, urnen en sieraden is schering en inslag. Het speuren door rouwadvertenties is dagelijkse routine in het begrafeniswezen.

    Een kringloopbedrijf dat rouwadvertenties afspeurt, op zoek naar adressen waar mogelijk iets te halen valt: een verhaal in deze krant hierover, zaterdag, leidde tot een storm van verontwaardiging.

    Business as usual
    Respectloos, was de teneur. Het legde echter in één adem ook een andere ergernis bloot: ongevraagde reclame van bedrijven die grafstenen, urnen, grafmonumenten en bijzondere sieraden willen verkopen. Ook die bedrijven speuren dagelijks de overlijdensadvertenties af en schrijven rouwende nabestaanden aan. In Duitsland is het verboden, hier business as usual. De één z’n dood...

    'Stuk of zes brieven'
    De Enschedese Jolanda Bults verloor recent haar man en kreeg ‘wel een stuk of zes’ reclamebrieven en folders. Uit boosheid heeft ze de eerste brieven gewoon verscheurd. De latere stuurde ze per kerende post terug. Bults zette haar ergernis op Facebook. Ze kreeg van een postbezorger prompt een reactie. ‘Daar heb je nog lang last van. Als je ziet wat ik nog door de bus moet doen, ook als mensen al maanden dood zijn... Het is onvoorstelbaar.’

    Bults: „Je hebt in een rouwperiode goede en slechte dagen. Vooral slechte. Op zo’n dag zit je er niet op te wachten om zo’n reclamebrief uit de bus te vissen. Het heeft veel weg van lijkenpikkerij.” Bults heeft inmiddels een mooi sieraad uitgezocht, waarmee ze haar man symbolisch dagelijks bij zich draagt. Heel bewust deed ze dat bij een bedrijf dat haar met rust had gelaten.

    Wens voor manifest
    Limburger Louis Hilgers runt de site geenreclamebijdedood.nl. „Ik vind dat er een ethisch manifest moet komen voor echt de hele branche: wat kan wel en wat kan niet? Lijkenpikkerij vind ik een groot woord. maar natuurlijk kan het aanschrijven van nabestaanden niet.”

    Pedro Swier, directeur uitvaartverzorging bij Vredehof in Enschede, vindt zo’n manifest niet nodig. Hij kent in elk geval in de regio geen bedrijf dat over de schreef gaat. „We waarschuwen mensen wel dat ze zulke post kunnen verwachten, zodat het minder rauw op hun dak valt.”

    In zijn ogen is het niet per se verwerpelijk dat nabestaanden door bedrijven worden aangeschreven. „En ik hoor best vaak dat mensen het juist prettig vinden. Ze komen soms op een idee waar ze niet eerder aan gedacht hebben.”

    Ondernemers: 'Zelden klachten' 
    Laser Decoratie Twente is één van de bedrijven die bij Jolanda Bults in de bus viel. Eigenaar Jos in het Veld uit Overdinkel vindt dat hij niet over de schreef gaat. „Ik weet dat er bedrijven zijn die al heel snel een folder opsturen, of zelfs ongevraagd op de stoep staan. Wij wachten zeker een week of vier en leggen er ook geen druk op. En in al die jaren zijn er echt maar vijf negatieve reacties gekomen.”

    Ook de eigenaar van Woertman Natuursteen in Tubbergen voelt zich niet bezwaard dat hij op basis van rouwadvertenties in een straal van zo’n 25 kilometer families aanschrijft. In de huidige concurrentieslag is het bijna noodzakelijk. Ruud Woertman: „Wij wachten zes weken.” Klachten krijgt hij zelden of nooit. „Ik heb het ook wel eens andersom meegemaakt: mensen die naar de showroom kwamen en zich hadden verbaasd dat wij niets hadden laten horen.”


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto