article
1.6422983
ENSCHEDE/DEN HAAG - Robby Duiveman, telg uit een Enschedese operafamilie, keek dinsdag met meer dan normale belangstelling naar de Troonrede. De opvallende creatie waarin minister Jet Bussemaker in de Ridderzaal verscheen, is een ontwerp van zijn hand.
Robby uit Enschede ontwierp voor Prinsjesdag deze jurk voor minister
ENSCHEDE/DEN HAAG - Robby Duiveman, telg uit een Enschedese operafamilie, keek dinsdag met meer dan normale belangstelling naar de Troonrede. De opvallende creatie waarin minister Jet Bussemaker in de Ridderzaal verscheen, is een ontwerp van zijn hand.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/robby-uit-enschede-ontwierp-voor-prinsjesdag-deze-jurk-voor-minister-1.6422983
2016-09-21T11:31:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6422994.1474456694!image/image-6422994.JPG
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Robby uit Enschede ontwierp voor Prinsjesdag deze jurk voor minister

Robby uit Enschede ontwierp voor Prinsjesdag deze jurk voor minister

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Minister Bussemaker in de creatie van Robby Duiveman. Foto: Altin Kaftira
    ENSCHEDE/DEN HAAG - Robby Duiveman, telg uit een Enschedese operafamilie, keek dinsdag met meer dan normale belangstelling naar de Troonrede. De opvallende creatie waarin minister Jet Bussemaker in de Ridderzaal verscheen, is een ontwerp van zijn hand.
    Afgezien van de koning zelf: veel hoger kun je in dit vak niet reiken

    De aanblik van de ministeriële mantel, jurk en hoed is voor de zoon van operazanger Jan Duiveman, ook bekend als Barend de Beer, letterlijk de kroon op een lange carrière. Zijn talent als kostuumontwerper voerde hem langs alle grote operahuizen van Europa. Na de Munt in Brussel en de Salzburger Festspiele is hij nu alweer zestien jaar directeur van de kostuum- en grimeafdeling van de Nationale Opera in Amsterdam.

    Bewuste keus van minister
    "Het was een eer en een uitdaging om dit kostuum te ontwerpen. Afgezien van de koning zelf: veel hoger kun je in dit vak niet reiken. De minister heeft er ook heel bewust voor gekozen. Wat ze draagt, moest te maken hebben met haar portefeuille. Zo wil ze de aandacht vestigen op het ambacht dat zich achter de coulissen van een operagezelschap verbergt.'

    Honderden labels
    Opera en ballet als kunstdisciplines waren leidend in zijn ontwerp. De sleutel vond hij uiteindelijk in de labels waarmee alle kostuums van zijn gezelschap tijdens en na de voorstelling zijn voorzien. "Zo hangen we al die dingen weg. Met een label waarop de naam van de voorstelling staat, het jaar van uitvoering en de acte waarin ze werden gedragen. De jurk van de minister bestaat uit honderden van die labels. Ik heb ze allemaal eigenhandig beschreven. Normaal zitten ze aan de binnenkant, nu vormen ze de buitenkant. De werkelijkheid is, voor één keer, omgedraaid."

    Studenten van de mede door hem zelf opgerichte Meesteropleiding Coupeur in Amsterdam voerden het ontwerp uit.

    In elk detail 'stukje opera'
    "In elke detail zit wel een stukje opera verwerkt. De plooien bijvoorbeeld in de heup. Die verbeelden het magische moment waarop in het theater het doek opgaat. En de figuurtjes aan haar collier zijn stuk voor stuk historische figuren uit de geschiedenis van de opera."

    Met paplepel ingegoten
    De liefde voor het vak kreeg hij mee van thuis. Op z'n vierde ging hij voor het eerst met zijn ouders mee naar Opera Forum in de Twentse Schouwburg. "Een ervaring die je nooit meer kwijtraakt." Hijzelf vond zijn bestemming in de ontwerpateliers. "Ik zie het als een mijlpaal dat ik nu ook voor de echte wereld iets ontworpen heb, ook al is dat in dit geval betrekkelijk. Als er iets ook een sublieme vorm van theater is, dan is het wel Prinsjesdag."

    foto

    Robby Duiveman.


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto