article
1.6474742
ENSCHEDE - Twente hoopt een grote rol te gaan spelen in de productie van de auto van de toekomst, die voor een groot deel van ijzersterk kunststof zal zijn gemaakt. Er wordt onderzoek gedaan en er zijn plannen voor een proeffabriek op de voormalige vliegbasis. Die zou het begin kunnen zijn van meer industriële ontwikkeling op deze Technology Base.
Twente hoopt rol te gaan spelen in productie auto van de toekomst
ENSCHEDE - Twente hoopt een grote rol te gaan spelen in de productie van de auto van de toekomst, die voor een groot deel van ijzersterk kunststof zal zijn gemaakt. Er wordt onderzoek gedaan en er zijn plannen voor een proeffabriek op de voormalige vliegbasis. Die zou het begin kunnen zijn van meer industriële ontwikkeling op deze Technology Base.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/twente-hoopt-rol-te-gaan-spelen-in-productie-auto-van-de-toekomst-1.6474742
2016-10-01T11:02:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6474807.1475316233!httpImage/image-6474807.jpg
Enschede,Nijverdal
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Twente hoopt rol te gaan spelen in productie auto van de toekomst

Twente hoopt rol te gaan spelen in productie auto van de toekomst

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Harald Heerink met een rugleuning van een autostoel gemaakt van thermoplastisch composiet
      Fotograaf
    ENSCHEDE - Twente hoopt een grote rol te gaan spelen in de productie van de auto van de toekomst, die voor een groot deel van ijzersterk kunststof zal zijn gemaakt. Er wordt onderzoek gedaan en er zijn plannen voor een proeffabriek op de voormalige vliegbasis. Die zou het begin kunnen zijn van meer industriële ontwikkeling op deze Technology Base.
    We hebben hier al dit onderzoekscentrum. Zo’n fabriek is een mooi verlengstuk

    Maar zo snel als de auto’s waarvan ze dromen gaat het niet. In een innovatiecentrum op B & S Park is het prototype van het stoelframe van composiet getest en verbeterd. Dat gebeurde in opdracht van Johnson Controls, toonaangevend leverancier van autostoelen. Het concern probeert nu de Audi’s en BMW’s van deze wereld te overtuigen dit frame te kopen. Als ze toehappen, is het de eerste keer dat een kritisch auto-onderdeel van thermoplastisch composiet massaal in productie gaat. Daarvoor moeten voor miljoenen euro’s machines worden aangepast. Die investering blokkeert tot dusver grootschalig gebruik.

    Druk
    Daarbij speelt mee dat de druk om te kiezen voor lichtere materialen nog niet groot genoeg is. Aangescherpte emissie-eisen zijn door de Europese Unie met een paar jaar uitgesteld. De automakers houden daardoor vooralsnog vast aan het vertrouwde staal en aluminium. Een proeffabriek in Twente voor gebruik van composiet kan de twijfelende autosector over de streep trekken.

    Voordelen
    De voordelen van het materiaal staan niet ter discussie. Het is recyclebaar, weegt de helft minder dan staal en 20 procent minder dan aluminium. Een auto die minder weegt, rijdt zuiniger en stoot minder CO2 uit. Bovendien is het bijzonder stevig en hoeven autobezitters met een bodemplaat van dit materiaal zich nooit meer zorgen te maken over roest.

    Formule 1
    Op kleinere schaal wordt composiet al gebruikt in auto’s. Dan gaat het om thermoset, dat in tegenstelling tot thermoplastisch composiet niet op elk moment tijdens en na de productie kan worden vervormd. Dat maakt productie van veel van deze koolstofvezels lastig en kostbaar. Het Twentse textieltechnologieconcern Koninklijke TenCate maakt thermoset in Engeland, onder meer voor de Formule 1. Het passagierscompartiment van de Alfa Romeo 4C bestaat uit kunststof van TenCate.

    Revolutie
    De echte revolutie wordt verwacht van thermoplastisch composiet, dat TenCate onder meer maakt in Nijverdal. Nu nog vooral voor de luchtvaart. Het zit in onder meer toestellen van Boeing en Airbus. Deze vliegtuigbouwers legden met TenCate en de Universiteit Twente in 2009 de basis voor het researchcenter in Enschede. Inmiddels hebben zich andere partijen aangesloten bij dit open innovatiecentrum.

    Licht, stijf en sterk
    „We hebben hier veel kennis en ervaring. Dat biedt kansen in Twente een industrie rond dit materiaal op te bouwen”, zegt Harald Heerink, directeur van Thermoplastic Composite Research Center in Enschede en vanaf de start betrokken bij het onderzoekscentrum. „Er zijn veel sectoren waarvoor thermoplastisch composiet interessant is. Omdat het niet alleen licht, maar ook stijf en sterk is. Dat maakt het in auto’s geschikt voor de kooiconstructie, frames van stoelen, velgen, delen van de bumper en de bodemplaat. Er is bewezen dat je deze onderdelen prima kunt maken en ook zijn er volop testen mee gedaan.”

    Verlengstuk
    Voor een doorbraak is een proeffabriek nodig waar je kunt aantonen dat massaproductie voor een aantrekkelijke prijs mogelijk is. Twente is een prima plek voor zo’n composietfabriek, meent Heerink. „We hebben hier al dit onderzoekscentrum. Zo’n fabriek is een mooi verlengstuk.”


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto