article
1.6146978
ENSCHEDE - De consequenties van Brexit zijn in het Twentse bedrijfsleven al voelbaar. De val van het Britse pond heeft direct gevolgen in de boekhouding.
Twentse bedrijven voelen nu al negatieve gevolgen van Brexit
ENSCHEDE - De consequenties van Brexit zijn in het Twentse bedrijfsleven al voelbaar. De val van het Britse pond heeft direct gevolgen in de boekhouding.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/twentse-bedrijven-voelen-nu-al-negatieve-gevolgen-van-brexit-1.6146978
2016-06-28T09:35:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6147056.1467105659!image/image-6147056.JPG
Enschede
Home / Regio / Enschede en omgeving / Enschede / Twentse bedrijven voelen nu al negatieve gevolgen van Brexit

Twentse bedrijven voelen nu al negatieve gevolgen van Brexit

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De directie van Selo uit Oldenzaal in 2015 met uiterst rechts Gerwin Ooms. Editie: Foto: Emiel Muijderman
    ENSCHEDE - De consequenties van Brexit zijn in het Twentse bedrijfsleven al voelbaar. De val van het Britse pond heeft direct gevolgen in de boekhouding.

    ,,Onze Britse managing director appte me vrijdagmorgen één woord: disaster.” Martin Reuvekamp is commercieel directeur van Falco, makers van straatmeubilair in Vriezenveen. Hij geeft toe dat zijn bedrijf onderhand een soort haat-liefdeverhouding heeft met Boris Johnson, de Britse leider van het exit-kamp.

    Onzekerheid
    „Als burgemeester van Londen heeft hij veel gedaan om fietsen populair te maken, hij is echt een ontzettende fietsfanaat. Wij leveren daardoor heel veel fietsparkeervoorzieningen en overkappingen aan Engeland. Maar aan de andere kant was hij de grote trekker van het Brexit-kamp en dat brengt voor ons nu heel veel onzekerheid mee.” 

    Meer betalen voor machines
    Ook het Oldenzaalse bedrijf Selo, dat onder meer verpakkingsmachines aan supermarkten levert, heeft een vestiging in het Verenigd Koninkrijk. De eerste gevolgen van de Brexit zijn daar al pijnlijk voelbaar. Financieel directeur Gerwin Ooms: „Wij zijn sinds vorig jaar onderdeel van het Japanse Omori en wij importeren dus machines uit Japan. Die betalen we in yens en door de Brexit is die koers omhoog geschoten. Dus we betalen nu ineens meer voor de machines. Voor onze vestiging in Engeland is dat nog dramatischer want het koersverschil tussen de yen en het Britse pond is nóg groter. Het maakt onze machines tot wel 13 procent duurder.”

    Investeringen uitstellen
    Ooms maakt zich vooral zorgen over de onrust die Brexit veroorzaakt: „De verwachting is dat het Britse bedrijfsleven investeringen voorlopig uitstelt, tot ze weten waar ze aan toe zijn. En dat zou voor ons heel slecht zijn.” Ongeveer 15 procent van de omzet van Selo komt van de Britse markt.

    Organisatie aanpassen
    Ook directeur Henk van der Meij van Tyro Remotes in Almelo ziet Brexit al terug in de boekhouding. Het bedrijf maakt radiografische afstandsbedieningen voor industriële toepassingen. „Als ik dit geweten had, had ik iets gedaan met onze Britse ponden op de bank want die zijn nu veel minder waard. Maar we zagen dit echt niet aankomen. Niet dat we erdoor in de problemen komen, de Britse markt is ongeveer 10 procent van onze omzet. Maar onze producten worden door de koersschommeling wel duurder in Engeland.”

    Op langere termijn verwacht Van der Meij dat de situatie zich stabiliseert. „Engeland is voor ons een groeimarkt en ik verwacht dat dat blijft. Alleen moeten we misschien de organisatie aanpassen. We doen nu veel zaken rechtstreeks met klanten en misschien is het op termijn handiger om met een importeur te werken. Ik ben ook wel benieuwd of we weer teruggaan naar het ouderwetse inklaren en uitklaren bij de douane, dat kost tijd en geld, dus daar zou ik niet blij mee zijn.”

    Vrij verkeer
    Bas Schepers, planner bij transportbedrijf Hatrans in Oldenzaal, denkt dat het zo’n vaart niet loopt. „Je moet natuurlijk afwachten wat Engeland en de EU daarover gaan afspreken en dat kan wel een paar jaar duren. Maar ik kan me niet voorstellen dat Engeland van het vrije handelsverkeer af wil. Dat zou elk transport duurder maken, want dan krijg je weer te maken met douane en formulieren. Ik denk dat het vrije verkeer voor goederen ze te veel waard is om op te geven, het gaat ze er volgens mij veel meer om het vrije verkeer van personen aan banden te leggen.”


    Deze berichten worden gemaakt door:

    foto

    foto




    Newsroom Enschede

    Neem contact op met de redactie:

    Roomweg 81
    7523 BM Enschede
    ( 053 ) 480 38 20
    enschede@tctubantia.nl

    foto