article
1.6507816
ENSCHEDE - De Enschedese start-up UrbanGuide is vrijdag uitgeroepen tot winnaar van de Amsterdamse Startup in Residence Challenge. Zij hebben met hun simpele, maar ijzersterke concept, grootse plannen.
UrbanGuide uit Enschede is beste start-up: 'Doen gewoon wat we leuk vinden'
ENSCHEDE - De Enschedese start-up UrbanGuide is vrijdag uitgeroepen tot winnaar van de Amsterdamse Startup in Residence Challenge. Zij hebben met hun simpele, maar ijzersterke concept, grootse plannen.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/urbanguide-uit-enschede-is-beste-start-up-doen-gewoon-wat-we-leuk-vinden-1.6507816
2016-10-09T07:23:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4253554.1474491066!image/image-4253554.jpg
Enschede,Ondernemen,starters
Enschede en omgeving
Home / Regio / Enschede en omgeving / UrbanGuide uit Enschede is beste start-up: 'Doen gewoon wat we leuk vinden'

UrbanGuide uit Enschede is beste start-up: 'Doen gewoon wat we leuk vinden'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - De Enschedese start-up UrbanGuide is vrijdag uitgeroepen tot winnaar van de Amsterdamse Startup in Residence Challenge. Zij hebben met hun simpele, maar ijzersterke concept, grootse plannen. 

    UrbanGuide is bedacht door het Twentse ondernemersduo Chris Hudepohl en Thijs Mensink. Hun idee is een digitaal platform waarop bewoners van een stad toeristen adviezen geven.

    Droom
    De jury van de Residence Challenge ziet er een grote toekomst voor weggelegd. Zelf zijn ze bescheiden. Hudepohl: „Onze droom is een eigen platform en kunnen doen wat we leuk vinden. Dat is veel belangrijker dan rijk worden.”

    Authentiek en avontuurlijk
    Hudepohl en Mensink, beiden oud-Saxionstudenten, kregen het idee voor UrbanGuide, nadat ze voor een vakantie een restauranttip kregen voor Boedapest. Hudepohl: „Met iemand die de stad echt kent, zie je heel andere dingen dan als gewone toerist. We maken nu veel gebruik van TripAdvisor, maar dat gaat vooral over ervaringen van andere toeristen. Het wordt allemaal veel authentieker en avontuurlijker als je lokale mensen de informatie laat geven.”

    UrbanGuide begint met het opzetten van een platform voor Amsterdam. Hudepohl: „Daar komen jaarlijks tien miljoen toeristen, dus dat is een goede omgeving om uit te proberen. Daarna willen we zo snel mogelijk uitrollen naar Londen en Berlijn. En dan de rest van de wereld.” Voor de uitrol in Amsterdam krijgen ze nu dankzij de winst in de Challenge ondersteuning van de gemeente Amsterdam.

    Vergoeding
    Het digitale platform UrbanGuide geeft lokale bewoners de mogelijkheid tegen een vergoeding hun favoriete routes of bezienswaardigheden te beschrijven. Die kunnen dan weer bekeken worden door betalende bezoekers. Hudepohl: „Daarnaast willen we het platform interessant maken voor zakelijke bezoekers. Zoek je bijvoorbeeld een tolk in een stad? Een auto met chauffeur? Ook die kun je via UrbanGuide vinden.”

    Silicon Valley
    Hudepohl vertelt dat een investeringsmaatschappij uit Sillicon Valley geld in UrbanGuide wil steken. Maar hij houdt de boot voorlopig af. Een financieel adviseur raadde weken geleden al aan om niet met een investeerder in zee te gaan. De startup zou zoveel potentie hebben dat het zonde is om bij voorbaat al opbrengsten weg te geven.