article
1.6220569
HENGELO Het mag niet zomaar een brug van dertien in een dozijn worden. Niet weer één van die bekende, degelijke boogbruggen, die overal het Twentekanaal overspannen. Nee, de nieuwe Boekelosebrug moet het uithangbordje worden van wat de Twentse maakindustrie op innovatief gebied weet te presteren.
Boekelosebrug Hengelo moet iets moois worden
HENGELO Het mag niet zomaar een brug van dertien in een dozijn worden. Niet weer één van die bekende, degelijke boogbruggen, die overal het Twentekanaal overspannen. Nee, de nieuwe Boekelosebrug moet het uithangbordje worden van wat de Twentse maakindustrie op innovatief gebied weet te presteren.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/boekelosebrug-hengelo-moet-iets-moois-worden-1.6220569
2016-07-26T07:19:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6220572.1469517450!image/image-6220572.JPG
Hengelo,Brug,twentekanaal innovatief brug laan hart van zuid
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / Boekelosebrug Hengelo moet iets moois worden

Boekelosebrug Hengelo moet iets moois worden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Zo zou ie kunnen worden: een brug met een pyloon. Oftewel een tuibrug. Maar het mag ook anders.
      Fotograaf
    HENGELO Het mag niet zomaar een brug van dertien in een dozijn worden. Niet weer één van die bekende, degelijke boogbruggen, die overal het Twentekanaal overspannen. Nee, de nieuwe Boekelosebrug moet het uithangbordje worden van wat de Twentse maakindustrie op innovatief gebied weet te presteren.
    Een sterke, overtuigende vorm die een indruk achterlaat in het geheugen van de passant.

    Aannemers die wel zin hebben in zo’n klus, mogen zich melden. Een soort spoorboekje van Ton Schaap, hoofd van het supervisieteam van Hart van Zuid, wijst ze de weg. Hij zette wat suggesties op een rij voor het ontwerp, in opdracht van projectbureau Hart van Zuid.

    Zeven miljoen

    De provincie Overijssel betaalt de bouw: er ligt ruim zeven miljoen euro klaar. Maar dan moet het wél op een innovatieve manier worden aangepakt, is de voorwaarde. Een totaalproject, inclusief de bouw van het zuidelijk deel van de Laan Hart van Zuid. Rijkswaterstaat legt er nog eens 622 mille bij voor nieuwe damwanden. De nieuwe brug komt naast de huidige te liggen. Bij Stork Thermeq liggen de zandbulten al enkele jaren te wachten: zij zijn het materiaal voor de taluds.

    Kers op de taart

    Die brug moet dus iets moois worden als entree van Hengelo vanaf de A35. Eén van de kersen op de taart die Hart van Zuid heet. Voor passanten gaat het een hele belevenis worden: „Waar de meeste bruggen over het kanaal een poging zijn de breuk in het landschap zo klein mogelijk te houden - de flits van het kanaal is er één in het voorbijgaan - daar is het bij de nieuwe Boekelosebrug de bedoeling het punt van passeren te markeren”, schrijft Schaap. En hetzelfde geldt voor de schippers.

    Alles mag

    Maar hoe moet ie eruit gaan zien? Alles kan en mag. Een vlakke brug of een tuibrug met één of meer pilonen. En ook de vertrouwde boogbrug mag best. Belangrijk is het zicht vanaf de rijweg en de fiets- en voetpaden op de omgeving. Hoewel zeker de passerende automobilist ondertussen ook enige aandacht aan het verkeer zal moeten besteden.

    Budget

    Toch nog een hint van Ton Schaap, hoewel een bruggenbouwer dat natuurlijk zelf ook wel weet: de vlakke plaatbrug zonder verdere opsmuk is in financieel opzicht de beste oplossing. Want: ‘Een grotere overspanning binnen het gegeven budget, meer zicht vanuit het schip en toekomstige mogelijkheden voor openbaar toegankelijke oevers of kades.’

    Blikvanger

    Tegelijk moet de Boekelosebrug een blikvanger van formaat worden. ‘De opgave is dus te zoeken naar een sterke, overtuigende vorm die een indruk achterlaat in het geheugen van de passant.’ Een strak ding,‘ met zo weinig mogelijk materiaal, een maximale overspanning.’

    Kunststof

    Wat dat materiaal betreft, daar kan de innovatief ingestelde Twentse maakindustrie een mooie rol bij spelen. Dat kan resulteren in een ‘goede, maakbare en betaalbare brug’. Dat daarbij metaal wordt toegepast, ligt voor de hand in de oude metaalstad. En ook composieten. ‘Een brug van kunststof zou een innovatie van betekenis zijn.’ En dan is er nog de bouwindustrie. Die kan óók een rol spelen in het proces. De ontwerper die daarbij ook nog kans ziet om voetgangers en fietsers ruim baan te bieden aan weerszijden van de rijbaan, die gaat hoge ogen gooien.

    Jan Bron

    Direct na de vakantie begint de aanbestedingsprocedure. Wethouder Jan Bron, portefeuillehouder van Hart van Zuid, heeft wel een persoonlijke voorkeur. „Een tuibrug vind ik het mooiste.” Maar bij het selectieproces en de uiteindelijke keuze is hij niet betrokken. Wat hem betreft is de brug inderdaad ‘een kers op de taart.’ Maar het is niet het enige kersje: hij wijst ook op het Vereenigingsgebouw en de laan zelf. Bron weet zeker dat het een mooie brug wordt, maar eenkennig is hij niet.