article
1.6484120
HENGELO De tijd dringt. Hij heeft nog maar een maand de tijd om ruim een ton bij elkaar te krijgen. Zoveel heeft Steven Brouwer nodig om zijn plan werkelijkheid te zien worden: een concept lifestyle store voor mannen. Op een ochtend werd hij wakker en hij wist de naam: Cabajero. Het idee voor de nieuwe zaak ontwikkelen, dat duurde wat langer. Hij is er twee jaar mee bezig.
De tijd dringt voor start Cabajero in Hengelo
HENGELO De tijd dringt. Hij heeft nog maar een maand de tijd om ruim een ton bij elkaar te krijgen. Zoveel heeft Steven Brouwer nodig om zijn plan werkelijkheid te zien worden: een concept lifestyle store voor mannen. Op een ochtend werd hij wakker en hij wist de naam: Cabajero. Het idee voor de nieuwe zaak ontwikkelen, dat duurde wat langer. Hij is er twee jaar mee bezig.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/de-tijd-dringt-voor-start-cabajero-in-hengelo-1.6484120
2016-10-03T08:42:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6484139.1475483940!image/image-6484139.JPG
Hengelo,Detailhandel,lifestyle store brouwer mode crowdfunding mannen
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / De tijd dringt voor start Cabajero in Hengelo

De tijd dringt voor start Cabajero in Hengelo

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Stefen Brouwer voor het pand waar hij zijn Concept Lifestyle Store Cabajero wil beginnen, op de hoek Nieuwstraat en Telgen.
      Fotograaf
    HENGELO De tijd dringt. Hij heeft nog maar een maand de tijd om ruim een ton bij elkaar te krijgen. Zoveel heeft Steven Brouwer nodig om zijn plan werkelijkheid te zien worden: een concept lifestyle store voor mannen. Op een ochtend werd hij wakker en hij wist de naam: Cabajero. Het idee voor de nieuwe zaak ontwikkelen, dat duurde wat langer. Hij is er twee jaar mee bezig.
    Van bike tot badjas, van onderbroek tot overhemd, van magazine tot muts.

    Een adres heeft hij wel: het winkelpand aan de Nieuwstraat, hoek Telgen. De eigenaar wil het op eigen kosten verbouwen, dat is vooral een tussenmuur slopen. Maar dan moet Brouwer (49) wél zeker weten dat hij aan de slag gaat. En dus het benodigde startkapitaal op de plank heeft liggen. Dat heeft Brouwer niet. Hij zoekt nu investeerders via crowdfunding. En er is niet veel tijd meer...

    Urban

    Wat Cabajero precies moet worden, staat in de omschrijving voor potentiële geldschieters, die wel willen investeren: ‘Een retailconcept voor de (zelf)bewuste man met onderscheidend vermogen. Een urban omgeving van 175 vierkante meter met casual mannenmode en lifestyle producten.’ En dat is breed: ‘Van bike tot badjas, van onderbroek tot overhemd, van magazine tot muts.’

    Pinautomaat

    „Ik ben mijn eigen doelgroep”, zegt Brouwer, die geen winkelervaring heeft. Hij werkte onder meer bij een groothandel en is nu freelancer bij een werving- en selectiebureau. Hij heeft altijd al voor zichzelf willen beginnen maar gelooft niet meer in traditionele winkels. Die zijn de afgelopen 40, 50 jaar niet meer veranderd, vindt hij. Alleen de pinautomaat, dat was wat nieuws.

    Stapels

    "Ook aan openingstijden is weinig gesleuteld. Maar de consument veranderde wél. Die wil meer recreëren”, zegt Brouwer. En daar wil hij met Cabajero op inspringen. Met vooral mannenmode, maar dan niet met hoge stapels met dezelfde broeken en truien. „Exclusief maar betaalbaar.”

    Membersclub

    En dan zijn er de events op de bovenverdieping. Tattoo-artiesten, een concertje, live cooking, het kan allemaal in de membersclub. „Samen naar een voetbalwedstrijd op tv kijken. Of naar Max Verstappen. Relaxed, drankje erbij.” Zeven dagen in de week van 11.00 tot 20.00 uur. Dat drankje schenkt hij zelf, dat kost niks. Want alcohol mag hij er niet verkopen. Trouwe klanten krijgen een membercard. Mannen onder elkaar.

    Vrouwen

    Maar vrouwen zijn ook welkom. Graag zelfs. Immers: vaak kopen vrouwen de kleren voor hun echtgenoten. Zo’n winkel heeft hier zeker een bestaansrecht, vindt Brouwer. Hij heeft zelf zitten rekenen met cijfers van CBS en de modebranche, en hij heeft een advies- en accountantsbureau een marktonderzoek laten uitvoeren. Conclusie: ‘Het concept past uitstekend in dit tijdsbeeld.’ Geslaagde voorbeelden zijn er overal. Brouwer bezocht er verschillende: Dreist in Aken, Mansion24 in Apeldoorn, Hutspot in Amsterdam, Seven Rooms in Antwerpen. Daar kan Hengelo ook best bij, vindt Brouwer.

    Geld

    Nu de centen nog. Hij wil dat via crowdfunding regelen, samen met Regiofund. Want bij een bank hoeft hij niet aan te kloppen. De beloofde rente voor mensen die hem willen helpen, is hoog: 9 procent. Desondanks loopt het nog niet echt storm. Er is 129.000 euro nodig. Brouwer legt er zelf 15 mille bij, dus er moet 114 mille uit crowdfunding komen. Op dit moment is er pas zo’n 9.000 euro binnen...

    ‘Nu of nooit’

    Als er over een maand nog geen stevig bedrag is toegezegd, gaat het niet meer lukken, vreest hij. Brouwer is er op de sociale media druk genoeg mee om bekendheid te geven aan zijn Concept Lifestyle Store, oftewel ‘een pleisterplaats, een podium, een theater, een place to be’. „Maar het vertaalt zich nog niet in investeringen.” En de deadline nadert snel. „Het is nu of nooit.”

    Meer informatie: www.cabajero.com