article
1.6565261
HENGELO - Familiebedrijf Höfte bestaat honderd jaar, mede dankzij een paar heldere richtlijnen. Het bedrijf is in 1916 opgezet door Johannes Höfte. „Hoe opa ooit is begonnen? Geen idee”, moet Rob (61) bekennen. „We weten alleen dat hij een grafische opleiding in Amsterdam heeft gevolgd”, zegt Carlo (54).
Een eeuw familiebedrijf Höfte in Hengelo
HENGELO - Familiebedrijf Höfte bestaat honderd jaar, mede dankzij een paar heldere richtlijnen. Het bedrijf is in 1916 opgezet door Johannes Höfte. „Hoe opa ooit is begonnen? Geen idee”, moet Rob (61) bekennen. „We weten alleen dat hij een grafische opleiding in Amsterdam heeft gevolgd”, zegt Carlo (54).
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/een-eeuw-familiebedrijf-h%C3%B6fte-in-hengelo-1.6565261
2016-10-23T18:48:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6565277.1477248330!image/image-6565277.jpg
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / Een eeuw familiebedrijf Höfte in Hengelo

Een eeuw familiebedrijf Höfte in Hengelo

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HENGELO - Familiebedrijf Höfte bestaat honderd jaar, mede dankzij een paar heldere richtlijnen. Het bedrijf is in 1916 opgezet door Johannes Höfte. „Hoe opa ooit is begonnen? Geen idee”, moet Rob (61) bekennen. „We weten alleen dat hij een grafische opleiding in Amsterdam heeft gevolgd”, zegt Carlo (54).
    Denk aan de btw, jongen. Dat ga je een keer vergeten!

    Rob en Carlo Höfte zijn de kleinzonen van Johannes en runnen nu de zaak. De broers denken dat de verzuiling de winkel in het begin heeft geholpen. „Opa was katholiek en had daarmee al gauw een klantenkring”, vertelt Rob.

    Generaties
    Het bedrijf liep goed en de twee zonen van Johannes, Jan (de vader van Rob en Carlo) en Wim, namen het bedrijf eind jaren 50 over. Twee decennia later gingen Rob en Carlo in de zaak werken. Rob in 1976 en Carlo in 1988. Drie generaties hielden de winkel open. „Ome Wim vertelde mij dat je je werk altijd moet corrigeren. Wees nauwkeurig en maak geen domme fouten”, vertelt Rob. De broers zijn het eens: doe normaal en voer je werk gewoon uit. „Zo hebben de Höftes dat een eeuw gedaan.” Carlo herinnert zich een andere les. Vader Jan had op zijn sterfbed tegen zijn zoon gezegd: „Denk aan de btw, jongen. Dat ga je een keer vergeten!” Carlo is het nooit vergeten.

    Trouwe klant
    Op de houten tafel in de winkel aan de Drienerstraat ligt de portretfoto van Johannes Höfte, die op zondag 19 juni 1887 in Borne werd geboren. Naast de foto van Johannes ligt het eerste debiteurenboek. „Kijk”, wijst Rob naar een pagina, „in 1919 was de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ) klant van ons.” Eerste levering 30 juli: 400 leveringslijsten (facturen). Prijs: 9,80 gulden. De KNZ ging op in AkzoNobel. „Ze zijn nog steeds klant van ons”, vertelt Carlo trots.

    Verder ligt de tafel vol met documenten van de zaak. „Onze huisstijl is vaak veranderd. Maar je ziet telkens in de nieuwe huisstijl elementen van de oudere stijlen terug.” Carlo wijst de overeenkomsten aan.

    Advertenties
    Op een van de documenten staat het eerste telefoonnummer: 307. Bladerend door verschillende facturen, uit verschillende jaren, komen steeds meer cijfers voor het nummer te staan. In een eeuw tijd is het driecijferig nummer veranderd in tien cijfers. „Maar het eindigt nog altijd op 307”, merkt Rob op.

    Naast een kantoorvakhandel, drukte Johannes Höfte voor de oorlog de Twentse Post. Een eigen krantje dat bestond uit advertenties en kerkberichten. „In de oorlog wilden de Duitsers dat opa voor hen ging adverteren”, vertelt Rob. „Dat wees hij af. Daar zijn we natuurlijk erg trots op!”

    Minder toegankelijk
    Tot 1987 zat Kantoorvakhandel Höfte aan de Paul Krugerstraat 15. Waarom ze vertrokken? De broers zuchten een keer. „De straat werd minder toegankelijk, door wijzigingen van de gemeente. We moesten maken dat we daar weg kwamen”, zegt Rob. Ze zijn blij met de locatie aan de Drienerstraat. „Als we in de binnenstad zaten, hadden we het waarschijnlijk niet gered met onze zaak. De huurprijzen zijn flink voor een middenstander”, vertelt Carlo. De vader van Rob en Carlo nam samen met hun oom Wim de zaak over. Jan in de winkel en Wim in de drukkerij. „Vader werkte hard en was altijd met de zaak bezig”, zegt Rob. Carlo begint te lachen. „Moeder moest de vakanties plannen, anders kwam daar niets van.”

    Voordeel
    Dat het een familiebedrijf bleef, is toeval. „Het is niet dat dat beslist moest”, vertelt Carlo. Waarschijnlijk zijn zij de laatste generatie in de winkel. Hun kinderen nemen de zaak niet over.

    En als er een koper komt, moet de naam Höfte dan ook blijven? Carlo grinnikt. „Weet je, het is een bekende naam en we hebben een goede klantenkring: doe er je voordeel mee.”