article
1.6158316
HENGELO - De rotonde op het Industrieplein moet worden behouden. Dat is de strekking van een motie die raadslid Jan Evers (GroenLinks) woensdag zal indienen. De gemeenteraad neemt die avond een besluit over het plan voor de aanleg van het noordelijke deel van de Laan Hart van Zuid, van het Esrein tot het Industrieplein.
GroenLinks wil rotonde achter station Hengelo behouden
HENGELO - De rotonde op het Industrieplein moet worden behouden. Dat is de strekking van een motie die raadslid Jan Evers (GroenLinks) woensdag zal indienen. De gemeenteraad neemt die avond een besluit over het plan voor de aanleg van het noordelijke deel van de Laan Hart van Zuid, van het Esrein tot het Industrieplein.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/groenlinks-wil-rotonde-achter-station-hengelo-behouden-1.6158316
2016-07-01T14:02:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6158396.1467381657!image/image-6158396.JPG
Hengelo,Verkeer en vervoer
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / GroenLinks wil rotonde achter station Hengelo behouden

GroenLinks wil rotonde achter station Hengelo behouden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HENGELO - De rotonde op het Industrieplein moet worden behouden. Dat is de strekking van een motie die raadslid Jan Evers (GroenLinks) woensdag zal indienen. De gemeenteraad neemt die avond een besluit over het plan voor de aanleg van het noordelijke deel van de Laan Hart van Zuid, van het Esrein tot het Industrieplein.


    Onderdeel daarvan is de vervanging van de huidige rotonde bij Siemens, achter het station, door een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten.GroenLinks ziet dat niet zitten. „Wij vinden dat geen goede zaak voor de fietser. Die is gebaat bij een vloeiende en veilige doorstroming, wat met een rotonde beter gaat dan met een verkeerslicht.” Volgens een prognose van de gemeente zouden er in 2030 ruim 20.000 auto’s per etmaal gebruik maken van de Laan Hart van Zuid. Naar de mening van Evers is de capaciteit van de huidige rotonde voldoende om die verwachte verkeersbelasting te kunnen verwerken. De ‘zeer drukke’ rotondes op de Bornsestraat (bij de Europalaan) en de Deurningerstraat (bij de Sloetsweg) laten volgens hem zien dat het kan, zonder dat het tot opstoppingen leidt.

    Fietsersbond
    GroenLinks sluit zich met haar motie aan bij de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond. Ook die is van mening dat een rotonde voor de fietser veiliger is dan een gelijkvloerse kruising. „Bijkomend groot voordeel voor de fietser is betere doorstroming en geen tijdverlies door een extra verkeersregelinstallatie”, schreef de Fietsersbond eerder al in een zienswijze. Daar komt bij dat het toekomstige tracé van de fietssnelweg F35 aan de noordzijde van het Industrieplein loopt. Ter hoogte van het kantoor van letselschadespecialist Drost kruist de F35 straks de Veloursstraat. Daar staat al een verkeersregelinstallatie.