article
1.6382185
HENGELO - Kun je vanaf een torentje in Hengelo een kleine satelliet opsporen die 2000 kilometer verderop in de ruimte hangt? Thales wel. Het nieuwe marineradarsysteem SMART- L EWC ‘zag’ de satelliet, die zo'n 700 km boven de Noord-Atlantische oceaan tussen IJsland en Schotland vloog.
Nieuwe radar verrast zelfs Thales-technici
HENGELO - Kun je vanaf een torentje in Hengelo een kleine satelliet opsporen die 2000 kilometer verderop in de ruimte hangt? Thales wel. Het nieuwe marineradarsysteem SMART- L EWC ‘zag’ de satelliet, die zo'n 700 km boven de Noord-Atlantische oceaan tussen IJsland en Schotland vloog.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/nieuwe-radar-verrast-zelfs-thales-technici-1.6382185
2016-09-13T04:30:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6382197.1473714757!image/image-6382197.jpg
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / Nieuwe radar verrast zelfs Thales-technici

Nieuwe radar verrast zelfs Thales-technici

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het nieuwe marineradarsysteem SMART-L EWC van Thales.
      Fotograaf
    HENGELO - Kun je vanaf een torentje in Hengelo een kleine satelliet opsporen die 2000 kilometer verderop in de ruimte hangt? Thales wel. Het nieuwe marineradarsysteem SMART- L EWC ‘zag’ de satelliet, die zo'n 700 km boven de Noord-Atlantische oceaan tussen IJsland en Schotland vloog.

    Heel grote radarstations aan land kunnen al langer zo ver kijken, maar bij de marine worden veel kleinere radars gebruikt. Het Hengelose bedrijf is het eerste ter wereld dat deze uitzonderlijke technische prestatie heeft geleverd.

    Raketten opsporen
    De SMART-L EWC is bedoeld om ballistische raketten op te sporen. Deze raketten leggen een deel van hun vlucht in de ruimte af, dus buiten de dampkring. Thales is al veel langer bezig om radarsystemen voor deze raketten te ontwerpen.

    Productmanager Marco Strijker van Thales herinnert zich nog één van de eerste testen in 2006, bij Hawaii. Daar lanceerden de Amerikanen ballistische raketten om hun ruimteschild te testen en Thales mocht proberen ze te detecteren. Wat heel erg goed lukte. Strijker: “Ik herinner me vooral de gezichten van die Amerikanen. Na afloop zeiden ze dat we hen technisch gezien minstens zes jaar vooruit waren.”

    Die voorsprong heeft Thales nog steeds, want het systeem van toen is steeds verder doorontwikkeld. Marinekenner Jaime Karremann, die de website marineschepen.nl beheert: “Thales is echt de wereldtop in dit soort systemen. De Amerikanen proberen het wel, maar hun techniek is ouderwets. Zij kunnen met hun marine-radar in de ruimte maar één kant op kijken. Die van Thales speurt zowel het luchtruim als een heel eind van de ruimte daarboven 360 graden af. En het Amerikaanse systeem is ook nog eens veel duurder.”

    Patent
    Volgens Strijker is het vooral een kwestie van slimme techniek: “Je kunt met een radar wel duizenden kilometers de ruimte in kijken maar daar heb je enorm veel power voor nodig. Dat kan niet aan boord van een schip, dan houd je geen vermogen meer over. Marineradars moeten het dus niet hebben van heel hard schreeuwen, maar van heel goed luisteren naar het signaal dat terugkomt. Daar hebben wij een systeem voor ontwikkeld waar we inmiddels patent op hebben.”

    Voor de technici bij Thales was het dan ook een bijzonder moment dat afgelopen zomer de satelliet werd gespot in de ruimte: dat is immers, net als een ballistische raket, een vrij klein object dat op honderden kilometers boven de aarde hangt. “Het ging als een lopend vuurtje door het bedrijf”, weet Strijker. “En wij technici uit Twente zijn echt niet zo gauw ondersteboven, maar dit deed me toch wel wat.”

    In 2018 operationeel
    Afgelopen week werd het testmodel op de radartoren op het Thalesterrein in Hengelo vervangen door de ‘echte’ SMART-L EWC. Het is de bedoeling dat in 2018 het eerste exemplaar operationeel wordt op een Nederlands marineschip.