article
1.6604650
„Nooit meer!”, zei Ronald ter Beek toen hij de Dakar Rally in 2012 voltooide. Vorige maand kreeg hij bijna gelijk.
‘Nooit meer’ werd ‘toch weer’ voor Ronald ter Beek uit Hengelo
„Nooit meer!”, zei Ronald ter Beek toen hij de Dakar Rally in 2012 voltooide. Vorige maand kreeg hij bijna gelijk.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/nooit-meer-werd-toch-weer-voor-ronald-ter-beek-uit-hengelo-1.6604650
2016-11-03T09:50:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6604709.1478166406!image/image-6604709.jpg
Hengelo,Dakar,ironie,motorsport,blessure
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / ‘Nooit meer’ werd ‘toch weer’ voor Ronald ter Beek uit Hengelo

‘Nooit meer’ werd ‘toch weer’ voor Ronald ter Beek uit Hengelo

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    „Nooit meer!”, zei Ronald ter Beek toen hij de Dakar Rally in 2012 voltooide. Vorige maand kreeg hij bijna gelijk. 
    Een en al klote. Gaat alles goed, gebeurt dit

    Aan de keukentafel in zijn woning denkt Ronald ter Beek (49) terug aan het moment dat hij in 2012 over de finish kwam. "Achteraf gezien had ik te weinig ervaring. Het was echt met pijn en moeite”, zegt hij. Maar ‘Dakar’ is voor een motorcoureur toch het hoogst haalbare. Dus... ‘Nooit meer’, werd ‘toch weer’. Zijn doel nu: Dakar Rally 2017. En dan beter voorbereid dan in 2012. Ter Beek schakelde een inspanningsfysioloog in, werkte aan zijn conditie en reed al meerdere rally’s op wereldniveau.

    Klote
    Vorige maand ging het mis. Op dag drie tijdens een rally in Marokko maakte zijn motor een zwieperd. Hij viel, maakte een koprol, voelde een pijnscheut en wist: ‘Dit is niet goed’. Eerste constatering: sleutelbeen gebroken. "Een en al klote. Gaat alles goed, gebeurt dit”, vertelt hij. Zijn rechterarm zit in een mitella.Dakar 2017 kon hij wel vergeten. Tenminste, dat dacht hij.

    Schouders
    "Gelukkig liep daar tijdens de rally in Marokko ook een orthopeed rond. Die vertelde me dat mijn AC-gewricht ontwricht was.” Dat gewricht zit tussen het sleutelbeen en het schouderblad en is cruciaal voor de beweeglijkheid van de schouders. In de motorsport zijn het voornamelijk de schouders, die de klappen opvangen.

    Wat moest hij daarmee?
    Terug in Hengelo ging hij naar het ziekenhuis. Daar werd een röntgenfoto gemaakt en hij mocht een week later terugkomen. "Wat moest ik daarmee? Ik had een trainingsschema en wilde weten of ik mee kon doen aan Dakar.” Een goede vriend hielp hem. Uiteindelijk kwam hij in Nijmegen terecht. Daar kon een chirurg hem helpen. Hij kreeg een tijdelijk plaatje in zijn schouder. 

    Ironisch 
    De chirurg had goed nieuws: hij mocht Dakar rijden. Dat zal dan wel met pijn en moeite gepaard gaan... De ironie! Ter Beek: "Drie keer in de week zes uur per dag trainen en dan wordt het toch weer met veel pijn en moeite. Ja, het is ironisch.” Hij twijfelt niet. "Ik heb mezelf een doel gesteld.”

    Overleven
    Hij houdt de mitella nog om en neemt veel rust. Volgende week pakt hij zijn trainingsschema weer op. "Ik ben beter voorbereid dan in 2012. Maar rally’s zijn zwaar. Je moet prettig gestoord zijn om dit te doen. Na drie dagen is het alleen maar afzien. Maar ja, het is en blijft een passie.”

    Ter Beek rijdt voor Special Heroes. Een stimuleringsprogramma dat zich inzet om jongeren met een beperking te laten sporten. In 2012 reed hij voor KiKa (Kinderen Kankervrij) en haalde 20 mille op.