article
1.6220271
HENGELO - Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer 1700 ongelukken met heftrucks, maar de chauffeurs nemen het niet altijd zo nauw met de veiligheidsregels.
Onderzoek uit Hengelo: Heftruckchauffeurs nemen veiligheidsregels niet zo nauw
HENGELO - Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer 1700 ongelukken met heftrucks, maar de chauffeurs nemen het niet altijd zo nauw met de veiligheidsregels.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hengelo/onderzoek-uit-hengelo-heftruckchauffeurs-nemen-veiligheidsregels-niet-zo-nauw-1.6220271
2016-07-26T04:45:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6220278.1470075802!image/image-6220278.jpg
Hengelo
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hengelo / Onderzoek uit Hengelo: Heftruckchauffeurs nemen veiligheidsregels niet zo nauw

Onderzoek uit Hengelo: Heftruckchauffeurs nemen veiligheidsregels niet zo nauw

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HENGELO - Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer 1700 ongelukken met heftrucks, maar de chauffeurs nemen het niet altijd zo nauw met de veiligheidsregels.

    Een op de vijf gebruikt de veiligheidsriemen zelden en een op de tien chauffeurs laat een collega wel eens meerijden op de lepels.

    Onderzoek
    Dat blijkt uit onderzoek van Blom Opleidingen uit Hengelo onder ruim 1100 heftruckchauffeurs. De uitkomsten zijn een van de bouwstenen voor de nieuwe Code Gezond en Veilig Magazijn, die op 13 september op een landelijk congres wordt gepresenteerd. Ruim twintig partijen (ondernemersorganisaties, opleiders, vakbonden, inspectie SZW) hebben daar aan gewerkt in opdracht van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken, in een ultieme poging het aantal ongelukken met en rond heftrucks omlaag te brengen.

    Ongevallen
    „Jaarlijks zijn er zo’n 200 ongevallen met ernstig letsel. Dit jaar tellen we landelijk al zeven doden met heftrucks. Dat zijn er meer dan normaal in een heel jaar”, stelt Maarten Dullaert van Blom Opleidingen vast. In deze regio verongelukte twee jaar geleden bij Eaton een 50-jarige heftruckchauffeur. Uit onderzoek van de inspectie SZW bleek destijds dat er bij het Hengelose elektrotechnisch bedrijf geen sprake was van een onveilige situatie op de werkvloer.

    Enkele van de landelijke van deze dodelijke slachtoffers kwamen onder een gekantelde heftruck terecht, aldus Dullaert. „Dat kan niet gebeuren als je de veiligheidsriemen gebruikt, want dan zit je vast in de beschermende kooi. Als twintig procent van de chauffeurs in ons onderzoek zegt zeer vaak de riemen niet te gebruiken, dan is dat schrikken. Het is een van de zaken waar in opleidingen op wordt gehamerd, maar eenmaal op de werkvloer wordt het blijkbaar nogal eens vergeten. Zoals het eigenlijk ook onvoorstelbaar is dat je mensen op de lepels laat meerijden.”

    Gissen
    Naar de redenen kunnen we alleen gissen. Twintig procent van de chauffeurs ervaart stress op het werk. Wellicht nemen ze het door de werkdruk niet zo nauw nemen met de veiligheidsregels, maar dat mag natuurlijk geen excuses zijn.”

    Dullaert benadrukt dat voor een veiliger werksituatie de mensen hun gedrag moeten aanpassen. „Dat klinkt voor de hand liggend, maar blijkt in de praktijk dus te vaak niet het geval te zijn. Veel bedrijven investeren in technische hulpmiddelen, maar die hebben geen zin als de mensen op de vloer ze niet gebruiken. Ook met een veilige heftruck is het immers mogelijk onveilig te rijden.

    Veiligheid
    In de nieuwe Code Gezond en Veilig Magazijn zal dan ook worden gewezen op een beter toezicht door teamleiders op bijvoorbeeld het gebruik van veiligheidsriemen. Het ondertekenen van de code door zowel werkgevers als werknemers, eventueel ook de ondernemingsraad, draagt eveneens bij aan de borging van het veiligheidsbeleid.”