article
1.6503370
GOOR - Hij leerde half Goor gitaar spelen, maar ondertussen reisde Ferry Limaheluw als muzikant voor optredens naar exotische oorden als Qatar en werkte hij met grote namen. Zijn eerste eigen cd werd zelfs onder handen genomen door een studio in de hoofdstad van de countrymuziek: Nashville.
Eerste album van Goorse gitarist Ferry Limaheluw vertelt bijzonder verhaal
GOOR - Hij leerde half Goor gitaar spelen, maar ondertussen reisde Ferry Limaheluw als muzikant voor optredens naar exotische oorden als Qatar en werkte hij met grote namen. Zijn eerste eigen cd werd zelfs onder handen genomen door een studio in de hoofdstad van de countrymuziek: Nashville.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hof-van-twente/eerste-album-van-goorse-gitarist-ferry-limaheluw-vertelt-bijzonder-verhaal-1.6503370
2016-10-08T08:24:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6503381.1475844369!httpImage/image-6503381.jpg
Goor,Cultuur, kunst en recreatie,Twenty 5 Four,Musical,Ferry Limaheluw,Gitaar,Album
Hof van Twente
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hof van Twente / Eerste album van Goorse gitarist Ferry Limaheluw vertelt bijzonder verhaal

Eerste album van Goorse gitarist Ferry Limaheluw vertelt bijzonder verhaal

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Ferry Limaheluw tussen zijn gitaren. De muzikant leerde talloze jongeren de liefde voor muziek bij. Nu komt hij zelf met een bijzonder album.
      Fotograaf
    GOOR - Hij leerde half Goor gitaar spelen, maar ondertussen reisde Ferry Limaheluw als muzikant voor optredens naar exotische oorden als Qatar en werkte hij met grote namen. Zijn eerste eigen cd werd zelfs onder handen genomen door een studio in de hoofdstad van de countrymuziek: Nashville.
    Ik schrijf het beste als er een verhaal om de muziek heen zit

    De meeste gitaristen uit de Hof van Twente hebben de fijne kneepjes waarschijnlijk geleerd van de rasmuzikant, die al bijna dertig jaar is verbonden aan de muziekschool. Door zijn lange zwarte haren altijd herkenbaar, heeft Ferry talloze jongeren de liefde voor muziek bijgebracht. Begon je een bandje en wilde je eens op het podium staan? Dikke kans dat Ferry het voor je op poten zette. Twee jaar lang stak Limaheluw hart en ziel in zijn eerste cd vol eigen werk. Een conceptalbum, een musical zelfs, over een verboden liefde ten tijde van het uitroepen van de Republiek der Zuid-Molukken in 1950. "Muziek is nooit af, je bent heel kritisch op je eigen werk.”

    Cultuur
    Als zoon van ouders die destijds zelf de oversteek maakten van de Molukken naar Nederland, wist Ferry Limaheluw van jongs af aan al dat hij muzikant wilde worden. "Ik zeg altijd dat ik vanaf mijn geboorte al muzikant ben”, vertelt hij. “Muziek was toen ik opgroeide altijd aanwezig, speelt een grote rol in de Molukse cultuur. Overal waren gitaren, werd gezongen en waren bandjes. Dat ik daar wat mee ging doen stond voor mij altijd al vast. Na een opleiding op het Enschedese conservatorium ben ik gaan lesgeven in Goor, destijds een dependance van de muziekschool in Enschede. Daarnaast heb ik altijd in bands gespeeld en tal van projecten gedaan. “

    Verboden liefde
    Nu komt er dus een album van Ferry zelf. De naam: Twenty 5 Four, verwijzend naar 25 april: de dag dat Republiek der Zuid-Molukken werd uitgeroepen op Ambon. Te midden van een tumultueuze situatie in een land vol conflict, verhalen twaalf liedjes over een verboden liefde. In de Zuid-Molukse cultuur bestaat er een systeem-verbintenis tussen twee of meerdere dorpen, waarbij het onder andere verboden is dat leden ervan met elkaar in het huwelijk treden. "Daaruit ontstaat in de musical een soort Romeo en Julia-achtige situatie. Een fictief verhaal in een historische omgeving. Nee, politiek bedrijf ik niet in het stuk. Daar ben ik ook niet mee bezig.”

    Verhaal
    Het moment dat Ferry besloot om het album te maken ligt alweer twee jaar achter hem. Zeeën van tijd besteedde de Goorse gitaargrootheid aan het schrijven van de arrangementen en composities, die hij zelf omschrijft als ‘pop-en rockmuziek met licht symfonische invloeden’. Gitaarpartijen, bas en zang speelde Ferry zelf in. Topmuzikanten als toetsenist Joop Mellee, trompettist Pascal Haverkate, drummer Rob Eeftink en percussionist Nippy Noya vergezelden Limaheluw in de studio. "De composities voor veel nummers lagen al klaar. De teksten ben ik wel echt voor gaan zitten en toen ‘boem’: kwamen ze vanzelf. Ik schrijf het beste als er een verhaal om de muziek heen zit. Dat geeft houvast en vind ik stukken interessanter dan liedjes over bloemetjes en bijtjes.”

    Nashville
    Ferry spendeerde uren, dagen zelfs, in een opnamestudio in Zwolle. Na alles op band te hebben gezet, kwam de afwerking. „En daar is eigenlijk de meeste tijd in gaan zitten, liep helemaal uit de hand”, vertelt Limaheluw lachend. “Heb je ineens 12 verschillende gitaarpartijen op band staan, voor één nummer. Je blijft sleutelen, tot je een streep moet trekken en zegt ‘nu is het klaar’. Maar als ik dan verhalen lees over Michael Jackson die zeventig mixen laat maken van een nummer, dan valt Ferry nog wel mee.” Het album werd bewerkt in Nashville. In een speciaal daarvoor geschikte studio zijn de laatste puntjes op de i gezet. „Dat heet de mastering. Vergelijk het met een auto die vlak nadat hij de fabriek uit rijdt rijklaar wordt gemaakt en nog een laagje wax krijgt”, legt Ferry uit. "Dat het in Nashville is gedaan klinkt heel mooi en dat is het ook wel. Maar de nummers kon ik gewoon per mail naar die studio opsturen waarna ze aan het werk gingen.”

    Theater
    Uiterlijk eind november moet Twenty 5 Four uitkomen, in eigen beheer. Een presentatie staat in de planning, in welke vorm is nog ongewis. En dan is er nog de ambitie om met de musical de planken op te gaan, om het verhaal van een verboden liefde op de Molukken te vertellen aan heel Nederland. „Daar ben ik voorzichtig mee bezig door theaterbureaus aan te schrijven”, zegt Ferry.

    Omdat de cd is geschreven als musical, heeft Ferry ook een script waarmee het verhaal op de planken zou kunnen komen: „Dat zou een productie moeten worden waar ongeveer veertig mensen op het podium staan. Acteurs, muzikanten, maar ook een koor. Zelf zou ik dan als muzikant meespelen, op gitaar. Ja, ik sta bekend als heel bescheiden. Als iemand die niet per se op de voorgrond hoeft te staan. Maar dat zou me wel heel erg mooi lijken."