article
1.6226949
GOOR - Wat vinden bezoekers van de Hof van Twente van de gemeente? En hoe denken inwoners over het totale aanbod en het imago van hun kernen? Dat is de insteek van het marktonderzoek vrijetijdseconomie, waar de gemeente samen met de VVV en ondernemers deze week mee gestart is.
Inwoners en toeristen helpen bij onderzoek vrijetijdseconomie Hof van Twente
GOOR - Wat vinden bezoekers van de Hof van Twente van de gemeente? En hoe denken inwoners over het totale aanbod en het imago van hun kernen? Dat is de insteek van het marktonderzoek vrijetijdseconomie, waar de gemeente samen met de VVV en ondernemers deze week mee gestart is.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hof-van-twente/inwoners-en-toeristen-helpen-bij-onderzoek-vrijetijdseconomie-hof-van-twente-1.6226949
2016-07-28T12:38:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6227000.1469709457!httpImage/image-6227000.jpg
Hof van Twente,Cultuur, kunst en recreatie,Politiek Lokaal,Onderzoek
Hof van Twente
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hof van Twente / Inwoners en toeristen helpen bij onderzoek vrijetijdseconomie Hof van Twente

Inwoners en toeristen helpen bij onderzoek vrijetijdseconomie Hof van Twente

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Fietsroutes zijn een belangrijke pijler in de toeristische recreatie van de Hof van Twente.
      Fotograaf
    GOOR - Wat vinden bezoekers van de Hof van Twente van de gemeente? En hoe denken inwoners over het totale aanbod en het imago van hun kernen? Dat is de insteek van het marktonderzoek vrijetijdseconomie, waar de gemeente samen met de VVV en ondernemers deze week mee gestart is.

    Tot eind oktober worden via enquêtes meningen over de gemeente verzameld, die begin november worden gepresenteerd op de vervolgbijeenkomst Vrijetijdseconomie Hof van Twente. "We mikken op enkele duizenden deelnemers”, vertelt directrice Lianne Niemeijer van de VVV Hof van Twente.

    Interviews en enquêtes
    "De komende periode gaan we echt op pad en zijn we aanwezig op evenementen in de gemeente. Daar interviewen we bezoekers persoonlijk. De vragenlijst komt bij ondernemers te liggen en kan digitaal worden ingevuld via onze site en die van de gemeente. De samenwerking maakt het een breed onderzoek. Toeristen kijken toch op een andere manier naar de Hof van Twente dan inwoners. Op die manier verzamelen we tal van meningen over aan welke behoeftes we nog kunnen voldoen. Op meerdere gebieden.”

    Speerpunten
    Het onderzoek komt voort uit de sociaal-economische visie, die in oktober 2015 is opgesteld met als doel de de lokale economie te stimuleren. Vanuit die visie zijn vier speerpunten benoemd: vrijetijdseconomie, detail, duurzaamheid en werkgelegenheid. Hoewel het onderzoek wat deze week is gestart de vrijetijdseconomie als kern heeft, is de connectie met de drie andere speerpunten volgens Lianne Niemeijer zeker aanwezig: "De recreatie gaat hand in hand met bijvoorbeeld de horeca. Denk aan arrangementen met bijvoorbeeld een fietsstocht en een hapje en drankje, of overnachtingen bij een evenement. En dat is weer werkgelegenheid. Daarom zijn de ondernemers en nauw bij betrokken, die kunnen hier ook wat mee. Ook de contactpersonen van de andere drie speerpunten kijken mee, want dit brede onderzoek kan elk punt versterken."

    Nieuwe inzichten
    De gemeente Hof van Twente heeft ook in 2009 een onderzoek gedaan naar het eigen imago. Je zou dus zeggen dat veel van de thema’s die onder inwoners en bezoekers spelen bekend zijn: "Je kent wel wat thema’s, dus daar zoek je bevestiging in. Maar hopelijk komt er juist iets nieuws uit waarvan we zeggen: wow, dat hadden we nog niet zo bekeken. Zo krijg je nieuwe inzichten.”